The use of recent history to counteract panegyrics and invective

Contenido principal del artículo

Mariel Robles Valdez

Resumen

There is no doubt that the teaching of history expresses values and functions that the school diffuses in a concrete social and historical context, which particularly endorses certain political and economic interests. Therefore, the following article in given to the task of proposing an intermediate didactic that is a counterweight between “official history” and “demystifying history”; achieving it from the use of recent history in which students will be aware that social facts can be interpreted in very different ways, having to be aware that there are no absolute truths, that there are no “good” or “bad”; rather one must know the historical discipline from the individual and the collective, offering the student a form of critical thinking that allows him to understand a little more the world around him

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Detalles del artículo

Cómo citar
Robles Valdez, M. (2018). The use of recent history to counteract panegyrics and invective. HistoriAgenda, 3(35), 27–32. Recuperado a partir de https://www.revistas.unam.mx/index.php/historiagenda/article/view/65395
Biografía del autor/a

Mariel Robles Valdez, Universidad Nacional Autónoma de México, Escuela Nacional Colegio de Ciencias y Humanidades, Plantel Vallejo

Licenciada en Historia por la Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM y maestra en Docencia para la Educación Media Superior (MADEMS-Historia) por la misma institución. Trabajó como ayudante de investigación con la Dra. Alejandra Ezeta Bagnis para la elaboración de su tesis doctoral en la Universidad de Georgetown, y con el Dr. Pedro Salmerón en la investigación del libro Los Carrancistas: la historia nunca contada del victorioso Ejército del Noreste. Colaboró en el Proyecto Zócalo 1910, un paseo virtual para CONACULTA. Actualmente imparte las asignaturas de Historia de México I y II y Teoría de la Historia I y II en el Plantel Vallejo del Colegio de Ciencias y Humanidades (CCH)