Efecto de una intervención mediante talleres de alimentación para madres de niños con desnutrición, en un Hospital de Tlaxcala, México. Effect of an intervention through feeding workshops for mother of children with malnutrition, in a Hospital in Tlaxcala, Mexico.
Contenido principal del artículo
Resumen
El estado nutricio de menores de 5 años puede deteriorarse por prácticas inadecuadas de alimentación. Para evaluar el efecto en los conocimientos y prácticas de alimentación infantil de madres, y en el estado nutricio de niños, se realizó una intervención educativa participativa. Se incluyeron 21 madres-hijos que asistieron a consulta al Hospital General de la Secretaría de Salud de la ciudad de Tlaxcala, México; cuando los niños eran diagnosticados con desnutrición (puntaje z de peso/edad <-1), se solicitó a las madres que participaran en un taller semanal, por 8 semanas. Los talleres se basaron en demostraciones para preparar, combinar y variar alimentos en forma adecuada para la edad de los niños. Los conocimientos de las madres se evaluaron mediante cuestionario aplicado antes y después de los 8 talleres. Las prácticas de alimentación infantil se evaluaron a través de observación directa al inicio y a los 4 meses del estudio. El estado nutricio de los niños se evaluó al inicio y a los 5 meses del estudio, y se comparó con los datos antropométricos de niños atendidos en el mismo hospital 5 meses antes del inicio del estudio (control histórico), con características similares al grupo intervenido. Preintervención, 38.1% de las madres tenía conocimientos aceptables sobre la alimentación de sus niños, y 57.1% mostraba prácticas aceptables de alimentación infantil. Estos porcentajes se elevaron postintervención a 71.4% (p<0.05) y 85.7% (p<0.05), respectivamente. En la medición basal, 5.6% de los niños presentaba desnutrición leve, 83.3% moderada y 11.1% grave. Cinco meses después, el 66.6% había mejorado significativamente (p<0.05) en comparación con el grupo control histórico. Se concluye que, el estudio mejoró los conocimientos y prácticas de alimentación infantil, influyendo en la mejoría del estado nutricio de los niños.
Detalles del artículo
Citas
Adepoju, A. A., & Allen, S. (2019). Malnutrition in developing countries: nutrition disorders, a
leading cause of ill health in the world today. Paediatrics and Child Health, 29(9), 394-
Alkon, A., Crowley, A. A., Neelon, S. E. B., Hill, S., Pan, Y., Nguyen, V., . . . Kotch, J. B.
(2014). Nutrition and physical activity randomized control trial in child care centers
improves knowledge, policies, and children’s body mass index. BMC Public Health,
(1), 215. doi:10.1186/1471-2458-14-215
Bentley, M. E., Dickin, K. L., Mebrahtu, S., Kayode, B., Oni, G. A., Verzosa, C. C., . . . Idowu,
J. R. (1991). Development of a nutritionally adequate and culturally appropriate weaning
food in Kwara State, Nigeria: an interdisciplinary approach. Social Science & Medicine,
(10), 1103-1111.
Betts, N. M., Baranowski, T., & Hoerr, S. L. (1996). Recommendations for planning and
reporting focus group research. REFERENCIAS Journal of Nutrition Education, 28(5),
-281. doi:https://doi.org/10.1016/S0022-3182(96)70101-2
Bierma, T. J., Jin, G., & Bazan, C. N. (2019). Food donation and food safety: challenges, current
practices, and the road ahead. Journal of Environmental Health, 81(10).
Bojalil, R., Guiscafré, H., Espinosa, P., Viniegra, L., Martínez, H., Palafox, M., & Gutiérrez, G.
(1999). A clinical training unit for diarrhoea and acute respiratory infections: an
intervention for primary health care physicians in Mexico. Bull World Health Organ,
(11), 936-945.
Caulfield, L. E., Huffman, S. L., & Piwoz, E. G. (1999). Interventions to improve intake of
complementary foods by infants 6 to 12 months of age in developing countries: impact on
growth and on the prevalence of malnutrition and potential contribution to child survival.
Food and nutrition Bulletin, 20(2), 183-200. doi:10.1177/156482659902000203
Cuevas-Nasu, L., García-Guerra, A., González-Castell, L. D., Morales-Ruan, M. d. C., Méndez-
Gómez Humarán, I., Gaona-Pineda, E. B., . . . Rivera-Dommarco, J. Á. (2021). Magnitud
y tendencia de la desnutrición y factores asociados con baja talla en niños menores de
cinco años en México, Ensanut 2018-19. Salud Pública de México, 63(3 May-Jun), 339-
doi:10.21149/12193
de Onis, M., Blössner, M., & Borghi, E. (2012). Prevalence and trends of stunting among pre-
school children, 1990–2020. Public Health Nutrition, 15(1), 142-148.
doi:10.1017/S1368980011001315
Diario Oficial de la Federación. (2013). Norma Oficial Mexicana NOM-043-SSA2-2012,
Servicios básicos de salud. Promoción y educación para la salud en materia alimentaria.
Criterios para brindar orientación. México, D.F.
Elshazly, R., & Haridy, L. A. E. (2018). Catch up and control of malnutrition in stunted children
under the age of 5 years by using recent recipe of nutrition. EC Nutr, 3, 193-199.
George, S. M., Latham, M. C., Frongillo, E., Abel, R., & Ethirajan, N. (1993). Evaluation of
effectiveness of good growth monitoring in south Indian villages. The Lancet, 342(8867),
-352.
Ghosh, S. (2020). Factors responsible for childhood malnutrition: A review of the literature.
Current Research in Nutrition and Food Science Journal, 8(2), 360-370.
Gómez, F., Ramos Galvan, R., Frenk, S., Cravioto Muñoz, J., Chávez, R., & Vázquez, J. (2000).
Mortality in second and third degree malnutrition. 1956. Bull World Health Organ,
(10), 1275-1280.
Hamill, P. V., Drizd, T. A., Johnson, C. L., Reed, R. B., & Roche, A. F. (1977). NCHS growth
curves for children birth-18 years. Retrieved from
Hammons, A. J., Hannon, B. A., Teran-Garcia, M., Barragan, M., Villegas, E., Wiley, A., &
Fiese, B. (2019). Effects of culturally tailored nutrition education on dietary quality of
hispanic mothers: a randomized control trial. Journal of Nutrition Education and
Behavior, 51(10), 1168-1176. doi:https://doi.org/10.1016/j.jneb.2019.06.017
Hendrikse, W. H., Reilly, J. J., & Weaver, L. T. (1997). Malnutrition in a children's hospital.
Clinical Nutrition, 16(1), 13-18. doi:https://doi.org/10.1016/S0261-5614(97)80253-1
Huffman, S., de Romana, G., Madrid, S., Brown, K., Bentley, M., & Black, R. (1991). Do child
feeding practices change due to diarrhoea in the central peruvian highlands? . Journal of
Diarrhoeal Diseases Research, 9(4), 295-300. Retrieved from
http://www.jstor.org/stable/23497835
Keeley, B., Little, C., & Zuehlke, E. (2019). The state of the world's children 2019: children,
food and nutrition-growing well in a changing world. UNICEF.
Martínez-Salgado, H., Diez-Urdanivia, S., & Meneses-Díaz, L. (1998). Alimentación sostenida
durante diarrea aguda en niños menores de cinco años. Salud Pública de México, 40, 141-
Martínez, H., de Chávez, M. M., Guarneros, N., Ríos, A., & Chávez, A. (1996). Mothers’
knowledge, understanding, and use of the bubble chart in a rural area of central Mexico.
Food and nutrition Bulletin, 17(3), 1-6.
Martínez, H., Guiscafré, H., Orozco, M., Domínguez, Y., Aguilar, F., Palazuelos, C., . . . Veras,
M. (1997). Evaluación del impacto de los centros de educación nutricional del programa
IMSS-Solidaridad en el Estado de Hidalgo. In Antología de Síntesis Ejecutivas (1993-
(pp. 321-329). México: Dirección de Prestaciones Médicas. Coordinación de
Investigación Médica. Instituto Mexicano del Seguro Social. .
Martínez, H., & Habicht, J.-P. (1996). A programme to develop culturally and medically sound
home fluid management of children with acute diarrhoea. Food and nutrition Bulletin,
(2), 1-3.
Martinez, H., Martínez-Andrade, G. O., Contreras-Perez, J., Arteaga, G. S., Perez, L. H., Ramos,
R. I., . . . Villasan, A. C. (1993). Experiencias en participación comunitaria para
promover la educación en nutrición. Salud Pública de México, 35(6), 673-681.
Martínez Rubio, A., & Gil Barcenilla, B. (2013). Entrevista motivacional: una herramienta en el
manejo de la obesidad infantil. Pediatría Atención Primaria, 15, 133-141.
Martorell, R. (1999). The nature of child malnutrition and its long-term implications. Food and
nutrition Bulletin, 20(3), 288-292.
Martorell, R., & de Romaña, D. L. (2017). Components of successful staple food fortification
programs: lessons from Latin America. Food and nutrition Bulletin, 38(3), 384-404.
doi:10.1177/0379572117707890
Messer, E. (1981). Hot-cold classification: theoretical and practical implications of a Mexican
study. Social Science & Medicine. Part B: Medical Anthropology, 15(2), 133-145.
Muñoz, M., Chávez, A., Ríos, A., & Madrigal, H. (2002). Guías de alimentación. In. México:
Instituto Nacional de la Nutrición Salvador Zubirán OPS/OMS.
Nikièma, L., Huybregts, L., Martin-Prevel, Y., Donnen, P., Lanou, H., Grosemans, J., . . .
Kolsteren, P. (2017). Effectiveness of facility-based personalized maternal nutrition
counseling in improving child growth and morbidity up to 18 months: A cluster-
randomized controlled trial in rural Burkina Faso. PloS one, 12(5), e0177839.
doi:10.1371/journal.pone.0177839
Oh, C., Keats, E. C., & Bhutta, Z. A. (2020). Vitamin and mineral supplementation during
pregnancy on maternal, birth, child health and development outcomes in low- and
middle-Income countries: a systematic review and meta-analysis. Nutrients, 12(2), 491.
Retrieved from https://www.mdpi.com/2072-6643/12/2/491
Powell, R. A., & Single, H. M. (1996). Focus groups. International Journal for Quality in Health
Care, 8(5), 499-504. doi:10.1093/intqhc/8.5.499
Prendergast, A. J., & Humphrey, J. H. (2014). The stunting syndrome in developing countries.
Paediatrics and International Child Health, 34(4), 250-265.
doi:10.1179/2046905514Y.0000000158
Rodríguez, L., Cervantes, E., & Ortiz, R. (2011). Malnutrition and gastrointestinal and
respiratory infections in children: a public health problem. International Journal of
Environmental Research and Public Health, 8(4), 1174-1205. Retrieved from
https://www.mdpi.com/1660-4601/8/4/1174
Sandiford, P., Cassel, J., Montenegro, M., & Sanchez, G. (1995). The impact of women's literacy
on child health and its interaction with access to health services. Population Studies,
(1), 5-17. doi:10.1080/0032472031000148216
Sethi, V., Kashyap, S., & Seth, V. (2003). Effect of nutrition education of mothers on infant
feeding practices. The Indian Journal of Pediatrics, 70(6), 463-466.
doi:10.1007/BF02723133
Sukandar, D., Khomsan, A., Anwar, F., Riyadi, H., & Mudjajanto, E. S. (2015). Nutrition
knowledge, attitude, and practice of mothers and children nutritional status improved
after five months nutrition education intervention. Int J Sci Basic Appl Res, 23(2), 424-
Talavera, J. O., García-Vilchis, M. J., Labrada-Alba, T. S., Olvera-Flores, F., Martínez-
Jaureguiberry, M. F., & Salgado-Enríquez, B. (2021). Effect of a ready-to-use
supplementary food on the recovery of preschool children with malnutrition. Gaceta
médica de México, 157(4), 443-451.
Weller, S. C., & Romney, A. K. (1988). Systematic data collection (Vol. 10): Sage publications.
Wells, J. C., Sawaya, A. L., Wibaek, R., Mwangome, M., Poullas, M. S., Yajnik, C. S., &
Demaio, A. (2020). The double burden of malnutrition: aetiological pathways and
consequences for health. The Lancet, 395(10217), 75-88.
doi:https://doi.org/10.1016/S0140-6736(19)32472-9
Zaidi, S. R. H., Iqbal, J., Mahmud, T., Raheel, N., & Fatima, A. (2020). Maternal literacy and
malnutrition in children: a comparative study. Pakistan Postgraduate Medical Journal,
(01), 29-31.

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.
Esta revista es de acceso libre inmediato a su contenido, bajo el principio de hacer disponible al público gratuitamente las investigaciones publicadas.
Los autores que publiquen en Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI) aceptan las siguientes condiciones:
- De acuerdo con la legislación de derechos de autor, en Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI) reconoce y respeta el derecho moral de los autores, así como la titularidad del derecho patrimonial, el cual será transferido —de forma no exclusiva— a la revista para su difusión en acceso abierto.
- La revista Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI) no realiza cargos a los autores por enviar y procesar artículos para su publicación.
- Todos los textos publicados por en Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI)
—sin excepción— se distribuyen amparados bajo la Licencia Creative Commons Atribución- NoComercial 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI), por ejemplo incluirlo en un repositorio institucional o darlo a conocer en otros medios en papel o electrónicos, siempre que indique clara y explícitamente que el trabajo se publicó por primera vez en el Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI).
- Para todo lo anterior, los autores deben remitir el formato de carta de transmisión de derechos patrimoniales de la primera publicación debidamente requisitado y firmado, al momento de ser aceptado para su publicación el manuscrito en cuestión.
This is an open-access journal in terms of its content, under the premise of making published research available to the public for free.
The authors who publish on the Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI) accept the following terms:
- In accordance to the copyright law, the Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI) recognizes and respects the moral law of the authors, as well as the ownership right, which will be transferred –in a non-exclusive manner- to the journal for its open access diffusion.
- The Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI) does not charge the authors for sending and processing the papers for their publication.
- Every text published by the Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI) –with no exception- is distributed under protection of the Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows third parties to utilize what was published as long as they mention the authorship of the paper and the first publication in this journal.
- The authors can hold other contractual agreements, independent and additional to the non-exclusive distribution of the published version of the article in the Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI), such as including it in an institutional repository or promoting it through channels different from paper or electronic publications, as long as it indicates clearly and explicitly that the paper was first published in the Journal of Behavior, Health and Social Issues (JBHSI).
- For all the previous matters, the authors must refer the format of the letter of transference of patrimonial rights of the first publication, properly required and signed, at the moment of being approved for publication in the manuscript at issue.