Internationalization of the Training and Production of Brazilian Graduate Programs of Political Science La internacionalización en la formación y en la producción de los Programas de Posgrado en Ciencias Políticas brasileños
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Resumen
This article analyzes the internationalization strategies of the teaching careers of Brazilian political scientists. Internationalization will be measured in two dimensions: 1) publications and 2) academic training of the teachers. Are the central countries the main destinations of Brazilian political scientists? In the field of Brazilian political science, do the central programs monopolize internationalization or is it also accessible to more recent programs? The hypothesis tested is that internationalization would be linked to the central countries and that core programs would be largely over-represented. The study analyzed 360 researchers linked to political science programs. The hypothesis was only partially confirmed. It was concluded that the peripheral programs also have space in the internationalization of the academic training and in the publication of papers abroad. The main difference found between internationalization dynamics concerns the country of destination for academic training and for paper publication. Academic training is basically concentrated in central countries (US, England and France). Although it is absent in academic training Latin America has an important presence as a focus of the international publication of the researchers examined.
Resumen
Este artículo analiza las estrategias de internacionalización de las carreras docentes de los politólogos brasileños. La internacionalización se medirá en dos dimensiones: 1) publicaciones y 2) formación académica de los docentes. ¿Son los países centrales los principales destinos de los politólogos brasileños? En el campo de la ciencia política brasileña, ¿los programas centrales monopolizan la internacionalización, o es ella accesible a los programas más recientes? Se probó la hipótesis de que la internacionalización se vincularía a los países centrales y que los programas centrales se encontrarían ampliamente sobrerrepresentados. El universo analizado es de 360 investigadores vinculados a programas de ciencias políticas. La hipótesis sólo se confirmó parcialmente. Se concluye que programas periféricos también tienen espacio en la internacionalización de la formación académica y de la publicación de artículos. La principal diferencia encontrada entre las dinámicas de internacionalización se refiere al país de destino de la formación académica y de la publicación de artículos. La formación académica se concentra básicamente en los países centrales (Estados Unidos, Inglaterra y Francia). Aunque está ausente en la formación académica la América Latina tiene una presencia importante como foco de publicación internacional de los docentes examinados.
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