Dentistry and Disability: from an Inclusive Perspective

Main Article Content

Patricia Marcela López-Morales
https://orcid.org/0009-0008-6003-7821

Abstract

Defining disability conceptually is a complex task and a subject of debate, as it involves various aspects and factors related to health. There are various theoretical models for addressing disability; however, the biopsychosocial model is the one that favours inclusion, autonomy, visibility and the recognition of universal human rights, such as the right to health. Oral health is considered an integral part of overall health. Therefore, it is essential to promote the teaching of inclusive dentistry that is reflected in the curriculum design of dental school programs and continuing education, in order to meet this need. Likewise, professional training should include not only clinical knowledge and skills, but also attitudinal aspects, empathy, and an understanding of human diversity. The purpose of this work is to describe the competence that must be developed by any dentist who decides to provide care to people with disabilities.

Article Details

How to Cite
López-Morales, P. M. (2025). Dentistry and Disability: from an Inclusive Perspective. Revista Odontológica Mexicana, 29(4). https://doi.org/10.22201/fo.1870199xp.2025.29.4.92634

Citas en Dimensions Service

References

Aristizábal-Gómez KV. Cuando hablamos de discapacidad, ¿de qué hablamos? Una revisión teórica y jurídica del concepto. Revista Civilizar 2021; 21(40): 59-71 DOI: 10.22518/jour.ccsh/2021.1a05

Council of Europe. Compass. Manual de educación en los derechos humanos con jóvenes. Discapacidad y “disablismo”. [Internet]. [Consultado 14 Julio 2025]. Disponible en: https://www.coe.int/es/web/compass/disability-and-disablism

Book BR. Nothing about us without us. En Canadian Bar Association. Ottawa; CBA. August 24, 2022. [Internet]. [Consultado 14 julio 2025]. Disponible en: https://www.cba.org/sections/health-law/resources/nothing-about-us-without-us

Guterres A. Promover los derechos de las personas con discapacidad a nivel mundial. En Blog de acción 2030. Nueva York: Grupo de las Naciones Unidas para el Desarrollo Sostenible. 16 febrero 2022. [Internet]. [Consultado 14 Julio 2025]. Disponible en: https://unsdg.un.org/es/latest/blog/discurso-del-secretario-general-en-la-cumbre-mundial-sobre-discapacidad

Pérez-Dalmeda ME, Chhabra G. Modelos teóricos de discapacidad: un seguimiento del desarrollo histórico del concepto de discapacidad en las últimas cinco décadas. Rev. Esp. discapac. 2019; 7(1): 7-27 DOI: https://dx.doi.org/10.5569/2340-5104.07.01.01.

Barbosa SD, Villegas Salazar F, Beltrán J. El modelo médico como generador de discapacidad. Rev latinoam. bioet. 2019; 37(2): 111-122 DOI: 10.18359/rlbi.4303

Scagnet G. Odontología y discapacidad. Rev Asoc Odontol Argent. 2018; 106(4): 107-110. Disponible en: https://raoa.aoa.org.ar/revistas?roi=1064000029

Olkin R. Could you hold the door for me? Including disability in diversity. Cultur Divers Ethnic Minor Psychol. 2002; 8(2): 130–137. DOI: 10.1037/1099-9809.8.2.130

Chaná CP, Alburquerque D. La Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud (CIF) y la práctica neurológica. Rev chil neuro-psiquiatr. 2006; 44(2): 89-97. DOI: 10.4067/S0717-92272006000200002

Fernández-López JA, Fernández-Fidalgo M, Reed G, Stucki G, Cieza A. Funcionamiento y discapacidad: la clasificación internacional del funcionamiento (CIF). Rev. Esp. Salud Pública. 2009; 83(6): 775-783. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1135-57272009000600002

Organización Mundial de la Salud [OMS]. Resumen: Informe mundial sobre la discapacidad. Ginebra: Organización Mundial de la Salud y Banco Mundial, 2011. [Internet]. [Consultado 10 agosto 2025]. Disponible en: https://www.oas.org/es/sedi/ddse/paginas/documentos/discapacidad/DESTACADOS/ResumenInformeMundial.pdf

Comisión Nacional de los Derechos Humanos [CNDH]. La Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad y su Protocolo Facultativo. 2ª ed. México: Comisión Nacional de los Derechos Humanos, 2016. [Internet]. [Consultado 10 agosto 2025]. Disponible en: https://www.cndh.org.mx/sites/default/files/documentos/2019-05/Discapacidad-Protocolo-Facultativo%5B1%5D.pdf

Gobierno de México. Sistema Nacional de Protección de Niñas, Niños y Adolescentes. Décimo Aniversario de la entrada en vigor de la Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Actualización 4 abril 2018. [Internet]. [Consultado 11 agosto 2025]. Disponible en: https://www.gob.mx/sipinna/agenda/decimo-aniversario-de-la-entrada-en-vigor-de-la-convencion-sobre-los-derechos-de-las-personas-con-discapacidad-153145

Organización Mundial de la Salud [OMS]. Disability. [Internet]. [Consultado 12 agosto 2025] Disponible en: https://www.who.int/health-topics/disability#tab=tab_1

Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. Población con discapacidad, con limitación en la actividad cotidiana y con algún problema o condición mental, por entidad federativa y grupo quinquenal de edad según sexo, 2020. [Internet]. [Consultado 12 agosto 2025]. Disponible en: https://www.inegi.org.mx/app/tabulados/interactivos/?px=Discapacidad_01&bd=Discapacidad

Wolff A, Waldman HB, Milano M, Perlman S. Dental students’ experiences with and attitudes toward people with mental retardation. J Am Dent Assoc. 2004; 135(3): 353-357. DOI: https://doi.org/10.14219/jada.archive.2004.0187

Quintero MA, Salazar CR, Padrón M, Salazar JL. Actitud del odontólogo hacia los niños y adolescentes discapacitados. Acta odontol. venez. 2005; 43(3): 240-251. Disponible en: http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0001-63652005000300005&lng=es.

Galdeano Bienzobas C, Valiente Barderas A. Competencias profesionales. Educ. quím. 2010; 21(1): 28-32. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0187-893X2010000100004&script=sci_arttext

Lema-Andrade MJ, Castillo-Echeverria JP, Reascos-Soto FI, Criollo-Supe MN. Atención odontológica en niños y adolescentes con discapacidad intelectual [Dental care for children and adolescents with intelectual disabilities]. Sanitas Revista, 2024; 3(especial odontología): 177-184. DOI: 10.62574/n71jv367

Sehrawat N, Marwaha M, Bansal K, Chopra R. Cerebral palsy: a dental update. Int J Clin Pediatr Dent. 2014; 7(2): 109-118. DOI: 10.5005/jp-journals-10005-1247

Ahmed TA, Bradley N, Fenesan S. Dental management of patients with sensory impairments. Br Dent J. 2022; 233(8): 627-633. DOI: 10.1038/s41415-022-5085-x

Espinoza-Mendoza VN, Arias-Torrealba ML, Palima-Gonzáles ZM. Adaptación a la consulta odontológica de paciente con discapacidad intelectual y episodios epilépticos. Reporte de caso y revisión de la literatura. Mas Vita. 2025; 7(2): 118-130. DOI: 10.47606/acven/mv0275

Hurtado-Quispe MA, Franco-Ventura AP, Condori-Mamani J, Mattos-Vela MA. Manejo de pacientes con trastornos del neurodesarrollo en la consulta odontológica. Una revisión de la literatura. Odontoestomatología. 2023; 25(41): 12. Disponible en: https://odon.edu.uy/ojs/index.php/ode/article/view/561

Figueroa-Fernández NP, Hermida-Rojas M, Domínguez-Sánchez A, Zorrilla-Martínez II, Valenzuela-Ontiveros YY, Rivera-Luna F. Atención odontológica a pacientes con discapacidad mental y psicomotriz en la Facultad de Odontología de Mexicali. Univ Odontol. 2019; 38(81). DOI: 10.11144/Javeriana.uo38-81.aopd

Elías R. Odontología de alto riesgo: pacientes clínicamente comprometidos. Valencia: Lisermed Editorial; 2022.

Lozada-Leidenz MS, Guerra-G ME. Alternativas de atención odontológica en niños y adolescentes con discapacidad intelectual. Rev Odontopediatr Latinoam. 2021; 2(2): 40-51. DOI: 10.47990/alop.v2i2.63

American Academy of Pediatric Dentistry (AAPD). Management of dental patients with special health care needs. The reference manual of pediatric dentistry (pp. 343-350). Chicago, III.: American Academy of Pediatric Dentistry, 2024. [Internet]. [Consultado 10 Octubre, 2025]. Disponible en: https://www.aapd.org/media/Policies_Guidelines/BP_SHCN.pdf

Mohebbi SZ, Sargeran K, Hejrati TS, Kharrazifard MJ. Dentists’ attitude and perceived educational barriers to oral health promotion among patients with disabilities. J Oral Healthoral Epidemiol. 2018; 7(2): 69-75. DOI:10.22122/johoe.v7i2.360

Rodríguez-Peinado N, Mourelle Martínez MR, Diéguez Pérez M, De Nova García MJ. A study of the dental treatment needs of special patients: cerebral paralysis and Down syndrome. Eur J Paediatr Dent. 2018; 19(3): 233-238. DOI: 10.23804/ejpd.2018.19.03.12

Takeshita L, Srinivasan M. Survey on the attitudes and perceptions of Swiss dental practitioners and dental students toward treating patients with disabilities and sensory impairments. Spec Care Dentist. 2024; 44(4): 1260-1272. DOI:10.1111/scd.12988

Watters AL, Stabulas-Savage J, Toppin JD, Janal MN, Robbins MR. Incorporating experiential learning techniques to improve self-efficacy in clinical special care dentistry education. J Dent Educ. 2015; 79(9): 1016-1023. DOI: 10.1002/j.0022-0337.2015.79.9.tb05994.x