Usefulness of theoretical models in the development of PAE: nursing students opinion

Main Article Content

Dalila Grecia Blanquel Ramon
Adriana Gutiérrez Lima
Lourdes Dolores Mendoza Nicolas
Guadalupe O Pablos Luna
Angélica Itzel Soto Omaña
María De los Ángeles Godínez Rodríguez

Abstract

The realization of PAE based on a theoretical model according to the semester completed by students of the degree in nursing from the Faculty of higher studies Iztacala UNAM, represents a basic element within the curriculum, therefore this research objective was to identify which was the theoretical model more applicable according to the experience of students in the final year of the Bachelor in nursing for the elaboration of the PAE, and utility of a model of care for the preparation of the PAE. Methodology: quantitative, not experimental, descriptive, cross-sectional study. The sample was not probabilistic convenience composed of 103 students. An instrument with a Likert-type scale with five response options to measure the usefulness of models in the development of PAE, with 22 itemsdivided in 3 dimensions was constructed. The validity of the instrument was of opinion, as featured expert opinion. The reliability of Cronbach Alpha was 0.89. Results: “Usefulness of the model of Virginia Henderson” item was mostly cited as always useful by students at 46%, followed by the item “Utility of the models used in the elaboration of the PAE” with 27.1% Discussion: the data obtained are similar to those reported by Santos et al. (2011) who obtained a greater preference of Virginia Henderson model by your respondents. Conclusions: it can be seen that students consider relevant the use of a model for the development of PAE. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Blanquel Ramon, D. G., Gutiérrez Lima, A., Mendoza Nicolas, L. D., Pablos Luna, G. O., Soto Omaña, A. I., & Godínez Rodríguez, M. D. los Ángeles. (2015). Usefulness of theoretical models in the development of PAE: nursing students opinion. CuidArte Journal, 4(7), 14–21. https://doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2015.4.7.69105
Author Biographies

Dalila Grecia Blanquel Ramon, UNAM FES Iztacala

Estudiante de Licenciatura en Enfermería de la Facultad de Estudios Superiores Iztacala-UNAM

Adriana Gutiérrez Lima, UNAM FES Iztacala

Estudiante de Licenciatura en Enfermería de la Facultad de Estudios Superiores Iztacala-UNAM

Lourdes Dolores Mendoza Nicolas, UNAM FES Iztacala

Estudiante de Licenciatura en Enfermería de la Facultad de Estudios Superiores Iztacala-UNAM

Guadalupe O Pablos Luna, UNAM FES Iztacala

Estudiante de Licenciatura en Enfermería de la Facultad de Estudios Superiores Iztacala-UNAM

Angélica Itzel Soto Omaña, UNAM FES Iztacala

Estudiante de Licenciatura en Enfermería de la Facultad de Estudios Superiores Iztacala-UNAM

María De los Ángeles Godínez Rodríguez, UNAM FES Iztacala

Doctora en Ciencias de Enfermería, Profesora Asociada “B” de T.C. de la carrera de Enfermería de la Facultad de Estudios Superiores Iztacala de la Universidad Nacional Autónoma de México.

References

(1) Reyes L J, Jara C P, Merino E J. Adherencia de las enfermeras/os a utilizar un modelo Teórico como base de la valoración de Enfermería. [Revista en Internet]. Colombia. 2007; [acceso 22 de octubre del 2014]; [2-5] Disponible en:http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&p

id=S07179553200700000006

(2) Moreno Fergusson M E. Importancia de los modelos conceptuales y teorías de enfermería: experiencia de la Facultad de Enfermería de la Universidad de La Sabana Colombia. [Revista en la Internet]; 2005; [acceso 02 de febrero de 2015]; [46-53]. Disponible en: http://www.

redalyc.org/pdf/741/74150105.pdf

(3) Iyer PW, Taptich BJ, Bernocchi-Losey D. Proceso de enfermería y diagnósticos de enfermería. 2º ed. Nueva York: Interamericana-McGraw Hill; 1993. p.13-15.

(4) Mejía Lopera Mª Eugenia. Aplicación de algunas Teorías de Enfermería en la Práctica Clínica. Index Enferm [revista en la Internet]; 2008 [acceso 02 de febrero de 2015]; 17(3):197-200. Disponible en: http://scielo.isciii. es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S113212962008 000300010&lng=es.http://dx.doi.org/10.4321/S1132 12962008000300010.

(5) Fawcet, J. Analysis and evaluation of contemporary nursing knowledge. Nursing Models and Theories. Davis company. USA. 2000.

(6) Griffith J. Proceso de atención de enfermería. México:

Manual Moderno; 1986. p.3.

(7) Universidad Nacional Autónoma de México Plan de Estudios de Licenciatura en Enfermería, [PELE] México: FESI-UNAM; tomo 1. 2005. p. 18.

(8) Hernández R. Fernández C. Baptista L. Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill; 2010. p. 118.

(9) Reglamento de la Ley General de Salud en Materia de Investigación. Última reforma publicada DOF 02-04-2014.

[acceso 25 de enero de 2015]; Disponible en :http://www.

diputados.gob.mx/LeyesBiblio/regley/Reg_LGS_MIS.pdf

(10) Santos RS, López P, Sánchez R, Bardallo P, Fernández Donaire. Modelos teóricos y estudiantes de enfermería: aspectos motivacionales para su elección durante las prácticas clínicas. [Revista en Internet]; Barcelona 2011 [acceso 25 de octubre 2014]; [6-8] Disponible en: http://

dx.doi.org/10.4321/S1575-18132011000200008

(11) Guaranga TMC, Salas BAI. Aplicación del Modelo de Atención de Enfermería en el Cuidado al Usuario Externo del Hospital Alfredo Noboa Montenegro de la Ciudad De Guaranda Provincia Bolívar en el Periodo Diciembre 2010 a Marzo 2011 [Tesis]. Universidad Estatal de Bolívar. Escuela de Enfermería; 2011. p.90-95.