Mobile-izing: significance of the cell phone

Main Article Content

Vianey Reyes García

Abstract

Introduction. Smartphone ownership iscurrently expanding exponentially; the periodfrom the first quarter of 2014 to the first quarterof 2015 saw an increase of 13.5%, or 330 million1. In Mexico, cell phones constitute an integral partof many people’s daily lives, creating new formsof social interaction. With its many uses, thesmartphone has allowed us to inform ourselvesand communicate instantaneously in addition tobeing a platform for many applications that all fitwithin the palm of our hands. However, there is alsoa darker side to the cell phone: its overuse.Goal:To interpret the importance given by administrativestaff to the use of their cell phones. Methodology:Qualitative, phenomenological, and interpretivestudy. Data were collected through interviews.Analysis was realized following Krueger’s model:reading, transcription, codification, constructionof themes and subthemes. Findings: An analysis ofinformants’ speech revealed four main themes: 1. Communication; 2. Social Aspect; 3. Family Aspect;4. Feelings and Emotions. Conclusion: The cell phonehas revolutionized human social practices. We givethe device importance based on the distinct toolsit offers, modifying its use and leading to negativerepercussions. Further studies and analyses shouldbe conducted in order to identify the causes of thisprocess in order to avoid transcendental changesthat might affect people’s physical, social, andemotional health.  

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Reyes García, V. (2017). Mobile-izing: significance of the cell phone. CuidArte Journal, 6(12), 30. https://doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2017.6.12.69128

References

(1) Digital Marketing Trends. España: Informe Mobile en España y en el mundo 2016, pp. 10, 11 Disponible en http://bit.ly/2kGsDRn

(2) Ruelas AL. El teléfono celular y las aproximaciones para su estudio, Comun.soc., 2010; (14): 158,162. Disponible en http://bit.ly/2lVmUc6

(3) Álvarez Gayou JL. Cómo hacer investigación cualitativa. México: Paidós Ibérica; 2003.

(4) Instituto nacional de estadística y geografía “Estadísticas a propósito del día mundial de internet”, in INEGI 2016

(5) Pedrero Pérez EJ, Rodríguez Monje MT, Ruiz Sánchez De León JM, “Adicción o abuso del teléfono móvil. Revisión de la literatura”. Adicciones. 2012; 24(2):140. Disponible en: http://bit.ly/2u3OY0t

(6) Guillén Cadena DM, Beltrán Lugo NI, Flores Atilano B, et al. Problemas de salud derivados del uso del teléfono celular. Rev. iberoam. educ. investi. Enferm. 2016; 6(4):62-70. Disponible en: http://bit.ly/2u4bEh1

(7) Bruner J. Actos del significado “Más allá de la revolución cognitiva”, Madrid: Alianza editorial; 1991. pp. 20, 36

(8) Arcila Mendoza P, Mendoza Ramos YL, Mario Jaramillo J, et al. Comprensión del significado desde Vygotsky, Bruner y Gergen. Diversitas; Perspectivas en psicología. 2010; 6(1):38-47. Disponible en: http://bit.ly/2undJ7m

(9) Castillo E, Vásquez ML, El rigor metodológico en la investigación cualitativa Rev. Colombia médica. 2003; 34(3):164. Disponible en: http://bit.ly/28PK4h

(10) Taylor SJ, Bogdan R, Introducción a los métodos cualitativos de investigación: La búsqueda de significados, 1ª ed. Argentina: Paidós; 1986, Capitulo 1, 24p.

(11) Rodríguez Gómez G, Gil Flores G, García Jiménez E. Metodología de la investigación cualitativa, 2a ed. Málaga: Aljibe; 1996, Capitulo 7, 137-139p.

(12) Ling Richard S. Book Review The mobile connection: The cell phone’s impact on society. International Journal of Technology and Human Interaction. 2004; 1(4) 101-104p. Disponible en: http://bit.ly/2fbYvjo

(13) Igarashi T, Motoyoshi T, Takai j, et al. “No mobile, no life: Self-perception and text-message dependency among Japanese high school students”, Computers in Human Behavior. 2008; 24:2315. Disponible en: http://bit. ly/2vlwTPo

(14) García Aparicio V, Rodríguez Jiménez M. La construcción de la identidad adolescente en internet, INFAD Rev de Psicología, 2014; 7(1):569. Disponible en: http://bit.ly/2qfxL2N

(15) Ríos Mares Paola. Comunicación móvil: el uso del celular en la relación entre madres e hijos adolescentes [Tesis para obtener grado de maestría]. México: Facultad Latinoamericana de ciencias sociales; 2010, 7 p. Disponible en: http://bit.ly/2oTMAGZ

(16) Cuesta Cambra U, Gaspar Herrero S, Análisis motivacional del uso del smartphone entre jóvenes: una investigación cualitativa, Historia y Comunicación Social, 2013; 18:11. Disponible en: http://bit.ly/2lN0rA2.

(17) Olivencia Carrión, Perez Marfil MN, Ramos Revelles MB, et al. Personalidad y su relación con el uso versus abuso del teléfono móvil. Acción psicológica, 2016; 13(1):115. Disponible en: http://bit.ly/2v2r2vZ

(18) Espigares Navarro. La vida afectiva: Motivación, sentimientos y emoción. Federación de enseñanza de CC. OO. de Andalucía, 2009; 4: 3-7. Disponible en: http://bit.ly/2hrCC0c

(19) Sánchez Díaz M, Lázaro Cayuso P, La adicción al whats app en adolescentes y sus implicaciones en las habilidades sociales. Tendencias Pedagógicas, 2017; 29:125. Disponible en: http://bit.ly/2fbN0sh

(20) Giménez, M., y Zirpoli, R. Trastornos psicológicos vinculados al uso del whats app. VII Congreso internacional de investigación y práctica profesional en psicología XXII jornadas de investigación decimo encuentro de investigadores en psicología, 2015:58, Disponible en http://goo.gl/psazJG

(21) Echeburua E, Corral P. Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un Nuevo reto. Adicciones, 2010; 22 (2):91-96 Disponible en: http://bit.ly/2hoa5bX

(22) García JA, Adicciones tecnológicas: el auge de las redes sociales. Health and addictions, 2013; 13(1): 5-14. Disponible en: http://bit.ly/2woUyv9

(23) Skierkowski D, Wood R. To text or not to text? The importance of text messaging among college-aged youth. Computers in Human Behavior, 2012; 28:744–756.

(24) Antolinez MP, Rivero A, Torres L. El teléfono móvil: usos normas y conflictos familiares, Federación Española de sociología, 2013; 15-17 Disponible en; http://bit.ly/2waxp0g