Theorization and diagnosis in Nursing: the evolution of Nursing thought

Main Article Content

Thalía Alvarado Romero
María De los Ángeles Godínez Rodríguez

Abstract

The nursing discipline is currently undergoing

significant changes. However, it is crucial for nurses

to ask themselves whether this transformation is

real. Are they really moving toward the discipline’s

stated objectives, or are they in a self-imposed pause

as they are trying to assimilate their capacities

and wondering who they are and where they are

going? This dilemma places nursing at the cusp

of transcending its current limits. It is a dynamic

and complex situation—a process of disciplinary

transition, revalidation, and transformation that

goes hand in hand with the current reorientation of

scientific research toward the transcendence of care.

To this aim, nursing faces a double task: not only to

produce scientific literature, but also to consume it.

The production and amassing of nursing theories

and articles are of no use unless they lead nurses

to a practical outcome in which they consume

the literature that they produce. Failing this, the

discipline faces both the flight of knowledge and

a backlog in the updating of said knowledge. The

theory of knowledge in the field of care has evolved

in such a way that has irreversibly revolutionized

the discipline of nursing in terms of both training

and practice. Therefore, it has become essential

for nurses to utilize all resources at their disposal,

to appreciate contemporary efforts to produce

scientific nursing research, and to recognize that

all research—regardless of its paradigm—provides

knowledge and strengthens the development of

nursing as a discipline and as a science.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alvarado Romero, T., & Godínez Rodríguez, M. D. los Ángeles. (2017). Theorization and diagnosis in Nursing: the evolution of Nursing thought. CuidArte Journal, 6(11), 53–61. https://doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2017.6.11.69137
Author Biographies

Thalía Alvarado Romero, UNAM

Licenciada en Enfermería. Candidata a Maestra en Enfermería, UNAM. Ciudad de México.

María De los Ángeles Godínez Rodríguez, FESI UNAM

Doctora en Ciencias de Enfermería. Profesor Asociado B, TC. Enfermería, FES Iztacala. UNAM. México.

References

(1) Saldaña-Rivera Andrea. Arquetipos de la enfermería en México. Perinatol. Reprod. Hum. [revista en la Internet]. 2012 Mar [consultado24 de mayo 2016] ; 26(1 ): 51-56. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-53372012000100008&lng=es.

(2) Meleis A I. Theoretical Nursing: Development & progress. 2a. Ed. Lippincott; 1997. p. 674.

(3) Urra M. Avances de la ciencia de enfermería y su relación con la disciplina. Cienc. enferm. [Internet]. 2009Ago [consultado24 de mayo del 2016]; 15( 2 ): 9-18. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S071795532009000200002&lng=es.

(4) Watson J. The Nurse Theorists: 21st Century Updates-Jean Watson. Nur Scie Q 2002; 15(3): 214-219

(5) Real Academia Española, Diccionario de la lengua española, 23.ª ed. Madrid: Espasa, 2014. - See more at: http://www.rae.es/obras-academicas/diccionarios/diccionario-de-la-lengua-espanola#sthash.S8y4xLiS.dpuf

(6) Ciberindex, Gestión del conocimiento en cuidados de la salud. Web de la fundación index [serie en internet] [consultado 24 de mayo del 2016] Disponible en: http://www.index-f.com/lascasas.php

(7) Polit DF, Hungler BP. Investigación científica en Ciencias de la Salud. 6ª ed. México: McGraw-Hill; 2000.

(8) Gálvez Toro A. Enfermería basada en la evidencia. Cómo incorporar la investigación a la práctica de los cuidados. 1ª ed. Granada: Fundación Index; 2001.

(9) Reyes E. Fundamentos de enfermería. Ciencia, metodología y tecnología. 2ª. ed. Mexico: El Manual Moderno; 2015.

(10) NANDA International Nursing Diagnoses and Classification 2009-2011. Spain. Elsevier 2009.

(11) NANDA International Nursing Diagnoses and Classification 2012-2014. Spain. Elsevier 2012.

(12) Ciberindex, Gestión del conocimiento en cuidados de la salud. Degra: Declaracion de Granda sobre el conocimiento enfermero. Web de la fundación index [serie en internet] [consultado 27 de mayo del 2016] Disponible en: http://www.index-f.com/declaracion/documentos/DEGRA.pdf

(13) Oxford Dictionaries: Language matters. (Sitio web) [Serie en internet] [ 28 de mayo del 2016] Disponible en: http://www.oxforddictionaries.com/es/definicion/espanol/invisible1

(14) NANDA International Nursing Diagnoses and Classification 2015-2017. Spain. Elsevier 2015.

(15) Amezcua M. Investigación Aplicada a los Cuidados. Index de Enfermería. (online) 2010; vol.19, núm. 4: pp. 237-239. [consultado 28 de mayo del 2016] Disponible en: http://dx.doi.org/10.4321/s1132-129620120003000101

(16) Burns, N. Groove, S. Introducción a la investigación en enfermería. En: Investigación en enfermería. 3ª ed. España. Elseiver; 2012.1

(17) García RM, Gómez AMG, Aguilar PI, Velázquez DL, Soriano SM, Landeros OE. Tendencias y características de la investigación en enfermería publicada en México. Revista Universitaria ENEO-UNAM. 2011. Vol.8, núm8: pp 7-16. [consultado 30 de mayo del 2016] Disponible en: http://www.journals.unam.mx/index.php/reu/article/view/256411

(18) Leal LM. Defender la ciencia y la investigación ¿pero de quién? Rev. Paraninfo Digital. (online) 2013; vol. 18. [consultado 24 de mayo del 2016] Disponible en: http://www.index-f.com/para/nt18/t002.php1

(19) Pérez R. Los discursos del método científico. España. Fondo de Cultura Económica; 2014.

(20) Triviño V, Sanhueza O. Paradigmas de investigación en enfermería. Cienc. Enferm (online) 2005; vol.11, núm1. [consultado 20 de mayo del 2016] Disponible en: http://www.scielo.cl/pdf/cienf/v11n1/art03.pdf

(21) Veliz RL, Ceballos VP, Valenzuela SS, Sanhueza AO. Análisis críticodelparadigma positivista y su influencia en el desarrollo de la enfermería. Index Enferm. (online) 2012; vol.21, núm.4. [consultado 20 de mayo del 2016] Disponible en: http://dx.doi.org/10.4321/s113212962012000300010