Self-help groups: a strategy that benefits senior citizens' personal satisfaction

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María De los Ángeles Godínez Rodríguez
Maricruz Solís Camarillo
Leticia Cuevas Guajardo
Luis Alberto Regalado Ruiz
Alejandra Martinez Miranda

Abstract

Introduction: A recurring trait of today's societies is the aging of their populations. It is no easy task for the elderly to get used to this period of their lives. Therefore, it is important to consider self-help groups as one way to foster personal satisfaction. Goal: To uncover the experiences within the framework of a self-help group which contribute to senior citizens' personal satisfaction. Methodology: Qualitative study of six senior citizens. Data analysis following Miles and Huberman's framework. Criteria of scientific rigor, credibility, and auditability were followed. Regarding ethical aspects the General Health Law was considered, specifically Title 5, Article 100, Section IV, which deals with informed consent of subjects involved in a study. Findings: One category entitled “Personal Satisfaction,” with four subcategories: “Building Emotional Bonds,” “Trust and Listening,” “Receiving Support from Peers,” and “A Taste for Recreation.” Conclusion: Self-help groups are an excellent way for senior citizens to find communal living, trust, and mutual concern. These groups foster a sense of belonging, which contributes significantly to reduce the potential risk of sadness, loneliness, or a sense of abandonment.

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Godínez Rodríguez, M. D. los Ángeles, Solís Camarillo, M., Cuevas Guajardo, L., Regalado Ruiz, L. A., & Martinez Miranda, A. (2020). Self-help groups: a strategy that benefits senior citizens’ personal satisfaction. CuidArte Journal, 9(18). https://doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2020.9.18.76667
Author Biographies

María De los Ángeles Godínez Rodríguez, UNAM FES Iztacala

Doctora en Ciencias de Enfermería. Profesor asociado “C” de TC, de la carrera de enfermería. Facultad de Estudios Superiores Iztacala, Universidad Nacional Autónoma de México. México.

Maricruz Solís Camarillo, UNAM FES Iztacala

Maestra en Enfermería. Profesor asignatura “A” de la carrera de enfermería. Facultad de Estudios Superiores Iztacala, Universidad Nacional Autónoma de México. México.

Leticia Cuevas Guajardo, UNAM FES Iztacala

Doctora en Educación. Profesor Titular “C” de TC, de la carrera de enfermería. Facultad de Estudios Superiores Iztacala, Universidad Nacional Autónoma de México. México.

Luis Alberto Regalado Ruiz, UNAM FES Iztacala

Doctor en Antropología. Profesor Asociado "C" de TC, de la carrera de enfermería. Facultad de Estudios Superiores Iztacala, Universidad Nacional Autónoma de México. México.

Alejandra Martinez Miranda, UNAM FES Iztacala

Enfermera Especialista en Administración Gerontológica. Profesor asignatura “A” de la carrera de enfermería. Facultad de Estudios Superiores Iztacala, Universidad Nacional Autónoma de México. México.

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