I don't know why, but I love him: A nursing narrative.

Main Article Content

Maritza Lizeth Cárdenas-Rodríguez

Abstract

The narrative is an experience lived and shared between two people, they are presented as a way to obtain greater knowledge about nursing care, emphasizing small details that worry those who are cared for. As a result, a deep knowledge in the art of caring from practice to theory is provided to the discipline.


Newman et al. identified the central concepts of the nursing discipline: health, caring, consciousness, mutual process, patterning, presence and meaning; recognizing the dynamic and unique process in the face of their convergence in the act of caring.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cárdenas-Rodríguez, M. L. (2024). I don’t know why, but I love him: A nursing narrative. CuidArte Journal, 13(25). https://doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2024.13.25.84904

References

(1). Peñaloza-Jaimes SD. Papel de la ética y la bioética en enfermería. Rev cienc cuidad. 2022; 19 (1): 5-8. doi: https://doi.org/10.22463/17949831.3269

(2). Reina R, Cardenas M. Percepción de la enfermera en el arte de cuidar. Ágora. 2019; 6 (1): e3. Disponible en: https://www.revistaagora.com/index.php/cieUMA/article/view/95

(3). Rodríguez-Bustamante P, Báez-Hernández F. Epistemology of the nursing profession. Ene. 2020; 14 (2). Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/ene/v14n2/1988-348X-ene-14-2-e14213.pdf

(4). Muñiz-Granoble G, García-Martínez M, Rodríguez-Orozco C, Sánchez-Hernández C, Sandrea-Toledo L, Rebolledo-Malpica D. Competencias del ser y hacer en enfermería: revisión sistemática y análisis empírico. Revista Cubana de Enfermería. 2019; 35 (2). Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/3339

(5). Dios-Aguado M, Gómez-Cantarino S, Queirós P, Queirós M. La luz de Florence Nightingale en el cuidado de los pacientes covid-19 en atención primaria. Rev Gaúcha Enferm. 2021; 42 (esp): e20200303. Disponible en: doi: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2021.20200303

(6). Sakamoto ML. Nursing knowledge: A middle ground exploration. Nurs Philos. 2018;19 (3): e12209. doi: https://doi.org/10.1111/nup.12209

(7). Gómez L, Valbuena C, Henao A. Análisis de una narrativa de enfermería desde la teoría de los cuidados de Swanson. Cultura De Los Cuidados. 2021; 25 (59): 39-49.

(8). Muñoz Y. Patrón de conocimiento personal identificado en narrativas de profesores de Enfermería. Rev Cuid. 2019; 10 (2): e688. doi: https://doi.org/10.14198/cuid.2021.59.06

(9). Blanco F, Caro C, Gómez O, Cortaza L. José, una mirada al ser: análisis de una narrativa de enfermería de acuerdo con el modelo de adaptación de Roy. 2019; 13 (1): 13110. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2019000100010&lng=es

(10). Newman MA, Smith MC, Pharris MD, Jones D. The focus of the discipline revisited. ANS Adv Nurs Sci. 2008; 3 (1): E16-27. doi: https://doi.org/10.1097/01.ANS.0000311533.65941.f1