Writting the pain and spelling it with the body: El animal sobre la piedra e isla partida by daniela tarazona
Main Article Content
Abstract
This paper aims at analyzing the variations of pain in El animal sobre la piedra and Isla Partida by Daniela Tarazona. It seeks to explain how, through literary means such as metamorphosis and the process of unfolding, it is possible to define the limits of an aching body, and direct it towads an identity and linguistic transformation. This paper will assess Sarah Ahmed’s theory of affection, as well as the study of different literary terms used to represent pain in literary settings. Likewise, this work gives insight into the concept of writing from the body coined by Helène Cixous and her femenine writing. This perspective allow us to give a definition of the aching body and establish a causal relationship between the grammar of pain and the fragmentation of language. The aforementioned mechanisms contribute to the formulation of an aphasic writing inscribed within the aching body, given that this grammar of pain directly disrupts the fluidity of language.
Downloads
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Ahmed, Sarah. 2015; La política cultural de las emociones, traducido por Cecilia Olivares Mansuy. México: UNAM.
Alemany Bay, Carmen. 2016; “Narrar lo inusual: Bestiaria vida de Cecilia Eudave y El animal sobre la piedra de Daniela Tarazona”, en Romance notes, núm. 56, pp. 131-141. 2020; “Lo insólito y lo femenino en algunas narradoras latinoamericanas actuales”,
en Hispamérica, núm. 145, pp. 3-12.
Castro Ricalde, Maricruz. 2013; “Cuerpo y violencia. Novísimas novelistas mexicanas: Daniela Tarazona y Bibiana Camacho” en Les ateliers du SAL, núm. 3, pp.66-79.
Cixous, Hélène. 1995; La risa de la medusa. Ensayos sobre la escritura, traducido por Ana María Moix. Barcelona: Anthropos.
; La llegada a la escritura, traducido por Irene Agoff. Buenos Aires: Amorrortu editores. Diccionario de términos médicos. Real Academia Nacional de Medicina de España. <https://dtme.ranm.es/index.aspx>.
García Bergua, ana. 2021; “Un Yo que son muchos”. Letras libres. <https://letraslibres.com/libros/un-yo-que-son-muchos/>.
Jun, Mi Yeon. 2009; “Intratextualidad y elementos simbólicos en Últimos fuegos, de Alejandra Costamagna” en Espéculo: Revista de Estudios Literarios, núm. 42.
Meri, Torras. 2007; “El delito del cuerpo. De la evidencia del cuerpo al cuerpo en evidencia”. Cuerpo e identidad I. Barcelona: Edicions uab.puig, carlos. 2020; “Daniela Tarazona, autora de El animal sobre la piedra”. Milenio. <https://www.youtube.com/watchv=9vgCVZYb3Fg>.
Tarazona, Daniela. 2019; El animal sobre la piedra. México: Almadía. 2021; Isla partida. México: Almadía.
varios. 2011: “Membranas”. Trazos en el espejo, 15 autorretratos fugaces. México: Ediciones Era,
pp. 275-292.

De Raíz Diversa por Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.