A correlational analysis of teacher content knowledge and knowing-to act of mathematics teachers in a Mexican northern borderland city

Main Article Content

María de los Ángeles Cruz Quiñones
Mourat Tchoshanov
María Dolores Cruz Quiñones
Osiel Ramírez Sandoval

Abstract

This research was focused on the “knowing-to act” of the teacher and his/her relationship with the specific cognitive types of the mathematics content of mathematics teacher content knowledge. These cognitive types are: Cognitive Type 1 (knowledge of facts and procedures); Cognitive Type 2 (knowledge of connections and concepts); Cognitive Type 3 (knowledge of models and mathematic generalizations.). The measurement of the mathematics’ content knowledge of the secondary/middle school teacher was determined through the analysis of the Teacher’s Content Knowledge Survey (TCKS). The “knowing-to act” refers to “a kind of knowledge which enables people to act spontaneously and creatively” (Mason, 1998, p 245). This knowledge is considered as the teacher’s intention to act in a certain way and it was examined through the teacher’s “Know to Act Survey” (KtAS).Then, a correlational analysis was developed to seek any relationship among the teacher content knowledge cognitive types and teacher “knowing-to act”.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cruz Quiñones, M. de los Ángeles, Tchoshanov, M., Cruz Quiñones, M. D., & Ramírez Sandoval, O. (2017). A correlational analysis of teacher content knowledge and knowing-to act of mathematics teachers in a Mexican northern borderland city. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 3(8). https://doi.org/10.21933/J.EDSC.2015.08.137
Author Biographies

María de los Ángeles Cruz Quiñones, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Doctorado en educación matemática. Profesora-Investigadora de tiempo completo en la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez . Líneas de investigación: Conocimientos del maestro de matemáticas, estudios de la problemática entorno al aprendizaje y enseñanza de las matemáticas. 

Mourat Tchoshanov, University of Texas at El Paso

Doctor en Matemáticas, Doctor en la pedagogía de las matemáticas. Director del programa de doctorado de “Enseñanza, aprendizaje y cultura” en la University of Texas at El Paso, EUA. Líneas de investigación: Conocimientos del maestro de matemáticas, estudios de la problemática entorno al aprendizaje y enseñanza de las matemáticas.

María Dolores Cruz Quiñones, New Mexico State University

Candidata a Doctor en matemáticas. Asistente de Investigación. New Mexico State University, EUA. Líneas de investigación: Conocimientos del maestro de matemáticas, estudios en matemáticas puras en el área de lógica.

Osiel Ramírez Sandoval, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Doctorado en Matemática educativa. Profesor-Investigador de tiempo completo en la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Líneas de investigación: Estudios de la problemática entorno al aprendizaje y enseñanza de las matemáticas.