Remarkable animals: the Brazilians’ perception about the fauna on the Real bill

Main Article Content

Graziele Scalfi
Germana Barata
Marcela Salazar Granada
Maísa Maryelli de Oliveira
Carina Pascotto Garroti
Tatiane Furukawa Liberato

Abstract

Brazil is considered a megadiverse country, holding some of the most numerous groups of animal species in the world. Real bills honor this rich fauna since 1994. Around 190 million of Real bills run every day on Brazilians’ hands, but is this huge exposure enough to make the population recognize the animals portrayed? This article evaluates the Brazilians’ perception on the divulgation of the Brazilian fauna represented in Real bills. This analysis is based on activities held during the 10th National Week of Science and Technology, in October 2013, on the campus of the State University of Campinas (Unicamp) and at Taquaral Park, in Campinas (SP), São Paulo State. Participants were asked to indicate the species that appear on each one of the six Real bills; they were also asked to answer a questionnaire about the habits of the Brazilian animals portrayed. A total of 159 people took part in the activity: 86 participated individually and 73 in pairs or groups. Despite money being part of their everyday life, participants only barely remembered the animals on the bills, even after 16 images of animals were shown to them, six of which are actually found on the bills. The result indicates that science communication faces big challenges, as trivialized information such as the fauna on the Real bills, is not enough for the population to identify Brazil native animal species.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Scalfi, G., Barata, G., Salazar Granada, M., de Oliveira, M. M., Pascotto Garroti, C., & Furukawa Liberato, T. (2017). Remarkable animals: the Brazilians’ perception about the fauna on the Real bill. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 4(11). https://doi.org/10.21933/J.EDSC.2016.11.196
Author Biographies

Graziele Scalfi, Universidad de Sao Paulo, Brasil

Maestra en Divulgación Científica y Cultural en el Laboratorio de Estudios Avanzados en Periodismo (Labjor) de la Unicamp. Actualmente es estudiante del curso de doctorado en Educación de la Universidad de São Paulo ( USP ) y actúa como Educadora en el Curso de Licenciatura en Ciencias en la Universidad de São Paulo y tutor del Curso de Formación de profesores del Centro Paula Souza.

Germana Barata, Universidad Estatal de Campinas, Brasil

Doctora en Historia Social de la Universidad de São Paulo (USP). Trabaja como investigadora en el Laboratorio de Estudios Avanzados en Periodismo (Labjor) de la Unicamp, es también profesora en Comunicación de la Ciencia y la Cultura Labjor- Unicamp. Es editor de la revista Ciencia y Cultura, publicada por la Sociedad Brasileña para el Progreso de la Ciencia (SBPC).

Marcela Salazar Granada, Universidad Estatal de Campinas, Brasil

Graduada en Comunicación Social y Periodismo por la Universidad Central de Colombia (Bogotá, Colombia). Actualmente es estudiante del curso de Maestría en Divulgación Científica y Cultural del Laboratorio de Estudios Avanzados en Periodismo de la Universidad Estatal de Campinas (Unicamp). Tiene experiencia en comunicación organizacional e interés en las áreas de percepción pública de C&T, apropiación social del conocimiento y divulgación científica.

Maísa Maryelli de Oliveira, Universidad Federal de San Carlos, Brasil

Es graduada en Comunicación Social en la Universidad Federal de Viçosa (UFV), Maestra en Divulgación Científica y Cultural en el Laboratorio de Estudios Avanzados en Periodismo de la Universidad Estatal de Campinas (Unicamp). Hoy, es estudiante de doctorado en Ciencia, Tecnología y Sociedad de la Universidad Federal de San Carlos.

Carina Pascotto Garroti, Universidad Estatal de Campinas, Brasil

Maestra en Divulgación Científica y Cultural de la Universidad Estatal de Campinas (Unicamp) con beca de la Fapesp, con MBA en Marketing de la Fundación Santo André (FSA) y graduada en Comunicación Social con habilitación en Periodismo de la Universidad Metodista de São Paulo (Umesp).

Tatiane Furukawa Liberato, Universidad Federal de San Carlos, Brasil

Graduada en Comunicación Social/ Periodismo de la Universidad Federal de Viçosa – UFV (2012) y Maestra en Divulgación Científica y Cultural del Laboratorio de Estudios Avanzados en Periodismo de la Universidad Estatal de Campinas – Unicamp (2014). Actualmente es estudiante de doctorado en Ciencia, Tecnología y Sociedad de la Universidad Federal de San Carlos.