Semiotic representation registers of the exponential function concept. Part I

Main Article Content

María G. Castro Rodríguez
María D. González Quezada
Sergio Flores García
Osiel Ramírez Sandoval
María D. Cruz Quiñones
María Concepción Fuentes Morales

Abstract

The concept of function is a fundamental mathematical object in the abstraction process, especially in the exponential function, which is essential to the learning of various physical and social processes. This function is part of mathematics curricula from primary up to high school. The extension of these programs in high-level education restricts the necessary time to cover this content. In addition, traditional educational systems only include some changes in mathematical representations, which according to Semiotics Representation Theory (Duval, 1993) are not enough for the students to develop a functional understanding of this function. In this article we present the effect of the instruction through Hake’s average normalized gain (Hake, 1997), based on a didactic sequence and its relation with Hitt’s (1998) understanding level. Results show the experimental group developed higher gain and understanding levels compared to the control group. In addition, a 0.5 correlation was found between these two indicators.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castro Rodríguez, M. G., González Quezada, M. D., Flores García, S., Ramírez Sandoval, O., Cruz Quiñones, M. D., & Fuentes Morales, M. C. (2017). Semiotic representation registers of the exponential function concept. Part I. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 5(13). https://doi.org/10.21933/J.EDSC.2017.13.218
Author Biographies

María G. Castro Rodríguez, Instituto Tecnológico de Ciudad Juárez

Profesora – investigadora, Instituto Tecnológico de Ciudad Juárez. Línea de investigación: Matemática educativa.

María D. González Quezada, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Profesora – investigadora, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Línea de investigación: Física educativa.

Sergio Flores García, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Profesor Investigador de Tiempo Completo, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Línea de investigación: Física educativa.

Osiel Ramírez Sandoval, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Profesor Investigador de Tiempo Completo, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Línea de investigación: Matemática educativa.

María D. Cruz Quiñones, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Profesora Investigadora de Tiempo Completo, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Línea de investigación: Matemática educativa.

María Concepción Fuentes Morales, Instituto Tecnológico de Ciudad Juárez

Profesora Investigadora de Tiempo Completo, Instituto Tecnológico de Ciudad Juárez. Línea de investigación: Matemática educativa.