Comportamientos de riesgo entre jóvenes

Main Article Content

Anayelli Gutiérrez santos

Abstract

To inquire about the possible causes triggering the involvement of young people in social conflicts is to delve into the characteristics of the interrelationships between individuals comprising the issue. Throughout this work, an analytical framework is proposed that enables us to comprehend the relationship between emotions anchored to the social structure and the characteristics defining power and status relations among young people. Drawing on the theoretical contributions of Theodore Kemper (2007) and J.M. Barbalet (2001) regarding power and status, these serve as reference points for the analysis in this study.

Article Details

How to Cite
Gutiérrez santos, A. . (2024). Comportamientos de riesgo entre jóvenes. Trabajo Social UNAM, (34), 82–94. https://doi.org/10.22201/ents.20075987p.2023.34.88039 (Original work published September 1, 2023)

References

Barbalet, J.M. (2001) Emotion, Social Theory and Social Structure. A macrosociological approach, Cambridge University Press, Reino Unido, capítulo I, pp. 8-28.

Consejo Nacional de Evaluación. (2012). Recuperado de: http://www.coneval.org.mx/Paginas/principal.aspx

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). 2020, disponible en: https://inegi.org.mx/programas/ccpv/2020/

Informe del Programa Nacional para la Prevención Social de la Violencia y la delincuencia (PRONAPRED) 2015. Recuperado de: http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5343087&fecha=30/04/2014

Instituto Nacional de Estadística y Geografía e Informática. (2015). Encuesta Intersensal 2015, principales resultados. Recuperado de: http://www.inegi.org.mx/est/contenidos/proyectos/encuestas/hogares/especiales/ei2015/doc/eic_2015_presentacion.pdf

Kemper, Theodore (2006), “Power and Status and the Power-Status Theory of Emotions”, en Jan E. Stets y J. H.

Turner (ed.), Handbook of the Sociology of Emotions, Springer, New York, pp. 87-11

Tello, N. (2009). Jovenes: ¿víctimas, delincuentes o futuros ciudadanos?, Instituto para la seguridad y la democracia A.C (Insyde).

Turner, Jonathan H. “The stratification of emotions: some preliminary generalizations”. Sociological inquiry 80, núm. 2 (mayo 2010).

Organización Iberoamericana de Juventud. (2013). Intervenir para trasformar, la juventud Como Protagonista del desarrollo. Recuperado de: http://www.oij.org/file_upload/publicationsItems/document/20141023131557_25.pdf

Reguillo, R. (Coord.) (2010). Los jóvenes en México. México: Fondo de Cultura Económica.

Tello, N. (2013). Características sociales de los adolescentes que tienen problemas con la violencia y con la ley en el D.F. México: EOPSAC.

Weber, Max. 1946. From Max Weber: Essays in Sociology. Translated and edited by H. H. Gerth and C. W. Mills. New York: Oxford University Press

Secretaria de Bienestar (2023) Informe Anual sobre la situación de Pobreza y rezago social, Ciudad de México. En: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/792955/09010.AlvaroObregon23.pdf

INEGI (2023). A propósito del día internacional de la juventud. Datos nacionales. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2023/EAP_JUV23.pdf

Memoria, diálogo y escritura, Philippe Lejeune, Historia y fuente oral No. 1 (1989), pp 33.67, http://www.jstor.org/stable/27753228.

Animal Político (2022) México destruyendo el futuro. En: https://www.animalpolitico.com/mexico.destruyendo-el-futuro

CONEVAL (2021) Módulo de índicadores de los programas y acciones de desarrollo social: https://sistemas.coneval.org.mx/SIMEPS/MIR.aspx?pIdMatriz=20000714&pCiclo=2020&pRamo=14&siglas=STPS&nombre=Jóvenes%20Construyendo%20el%20Futuro

Inegi (2023) Informe a propósito del día internacional de la lucha contra el uso indebido y el tráfico ilícito de drogas: https://www.animalpolitico.com/mexico-destruyendo-el-futuro

González, R (2010) La gestión de la violencia escolar. UPN.