Crisis de la virtualidad distopía, ficción y realidad

Main Article Content

Maralejandra Hernández Trejo

Abstract

In this essay, the concepts of virtuality, dystopia, and fiction are explored as elements of literary texts and distance learning through digital media as repercussions on our observation of reality are explored simultaneously. We start from the problems derived from the pandemic and the changes implied in the UNAM since the beginning of the confinement and shortly before it considers the student political problems in the CCH. In a second moment, the concept of virtuality of Deleuze and Lévy is used to talk about the consequences of the political invisibility of bodies. Finally, the Greek term of catharsis taken from Aristotle is explored to observe the implications of some literary and audiovisual works as examples of dystopias to end with a reflection on the importance of empathy in times of crisis.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández Trejo, M. (2024). Crisis de la virtualidad distopía, ficción y realidad. Eutopía, 13(35), 73–78. Retrieved from https://www.revistas.unam.mx/index.php/eutopia/article/view/88050
Author Biography

Maralejandra Hernández Trejo, Colegio de Ciencias y Humanidades, UNAM

Licenciada en Letras Inglesas y maestra en Literatura Comparada, ambos grados por la Facultad de Filosofía y Letras (FFyL), de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Imparte desde 2014 las asignaturas Inglés I-IV y Taller de Lectura y Análisis de Textos Literarios (TLATL) I y II en el Colegio de Ciencias y Humanidades (CCH) plantel Azcapotzalco. Ha publicado los ensayos “Escritura con luz desde la penumbra rural: las fotografías en la obra de Juan Rulfo”, “Look at myself in different ways: la importancia de la construcción de opiniones en la clase de inglés como segunda lengua”, “Ars longa vita brevis o la utilidad de la crisis para el estudiante de bachillerato” y “Vanguardia literaria y estética de la acción o la literatura como actividad en la era digital” para el Colegio. Coautora de los libros: Literatura en Praxis: Estrategias para Taller de Análisis de Textos Literarios I y II (2018-2019).