Televisión y elecciones presidenciales 2000 en España

Main Article Content

Teresa Velázquez García-Talavera

Abstract

Electoral processes constitute the most important expression of democratic systems in contemporary societies, in addition, they reflect the dynamics of political life. Moreover, mass media, as a social discourse responds, stresses and priorises these processes. Likewise, the citizen is embedded in these crucial moments of political activity with reference to the time dimension of the electoral period. Therefore, politician and parties generate a discourse of political activities and mass media generate a discourse on politics. Throughout this article, we will develop, on the basis of semiotic-discursive assumptions, the interaction between the public political discourse and the different actors involved. We will see the manner in which de narrative and discursive forms of this discourse are structured and how this assumes a rhetorical effervescence during moments in which de vote and electorate are disputed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Velázquez García-Talavera, T. (2015). Televisión y elecciones presidenciales 2000 en España. Revista Mexicana De Ciencias Políticas Y Sociales, 44(180). https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2000.180.48563

References

Argyle, M., Psicología del comportamiento interpersonal, 3a. ed., Madrid, Alianza Editorial, 1984.

Berger, P. L. y Th. Luckmann, La construcción social de la realidad, Buenos Aires, Amorrortu Editores SCA, 1968.

Cicourel, A. V., La sociologie cognitive, París, puf, 1979.

Ferry, J-M., Wolton, D. et al., El nuevo espacio público, Barcelona, Gedisa, 1995.

Goffmann, E., Relaciones en público. Microestudios de orden público, Madrid, Alianza Editorial, 1979.

Graber, D. A., “Political Language”, en D. F. Nimmo y K. R. Sanders (eds.), Handbook of Political Communication, Beverly Hills, Sage, 1981, pp. 195-223.

Graber, D. A. (comp.), El poder de los medios en la política, Buenos Aires, Grupo Editor Latinoamericano, 1986.

Greimas, A. J., “Elementos para una teoría de la interpretación del relato mítico”, en V. V.A.A., Análisis estructural del relato, Buenos Aires, Tiempo Contemporáneo, 1972, pp. 45-86.

Greimas, A. J. y Courtes, J., Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje, Madrid, Gredos, 1982.

Huerta, F. (comp.), Televisión y política, Madrid, EUDEMA, 1994.

Jakobson, R., Lingüística y poética, Madrid, Cátedra, 1981.

Muñozalonso, A., Monzón, C., Rospir, J. I. y Dader, J. L., Opinión pública y comunicación política, Madrid, EUDEMA, 1990.

Parsons, T., El sistema social, 2a. ed., Madrid, Alianza Editorial, 1984.

Perelman, Ch. y Olbrechts-Tyteca, L., Tratado de la argumentación. La nueva retórica, Madrid, Gredos, 1989.

Propp, V., Morfología del cuento, 3a. ed., Madrid, Fundamentos, 1977.

Velázquez, T., “Presentación y representación en lo cotidiano”, Estudios semióticos, 1987, pp. 165-187.

Velázquez, T., “Elecciones 1988: información electoral a televisión”, Diario de Barcelona, 19, 24 y 29 de mayo de 1988.

Velázquez, T., La entrevista política en televisión como discurso, Bellaterra, Universidad Autónoma de Barcelona, 1989.

Velázquez, T., “Políticos en campaña: salir por todos los medios”, Cuadernos de Comunicación. El Observador, núm. 7, 23 de abril de 1991, pp. 1-3.

Velázquez, T., Los políticos y la televisión. Aportaciones de la teoría del discurso al diálogo televisivo, Barcelona, Ariel, 1992a.

Velázquez, T., “La interpretación del discurso cultural-comunicativo en los medios de comunicación”. Dins de: AICE, La investigación en la comunicación. III Simposio de la Asociación de Investigadores en Comunicación del Estado Español, Madrid, AICE, 1992b, pp. 31-34.

Velázquez, T., “El medio televisivo como configurador del discurso político”, en Femando Huertas (comp.), Madrid, EUDEMA, 1994, pp. 115-121.

Velázquez, T., “Comunicación, cultura y racismo”, en Teun A. van Dijk, Racismo y análisis crítico de los medios (epílogo), Barcelona, Paidós, 1997.

Velázquez, T., “Comunicación política en televisión. Los indicadores de la cultura política”, Comunicación y estudios universitarios, núm. 9, 1999, pp. 53-60.