Digital Culture and UNAM Students' Perception of Online Teaching-Learning Processes During the COVID-19 Pandemic

Main Article Content

Rodrigo Perera Ramos
Gerardo L. Dorantes y Aguilar

Abstract

The results shown in this publication and which are part of a broader investigation, revealed that, in general and from the perception of the students, the teaching-learning processes were not affected by the COVID-19 pandemic. However, these findings reveal that a greater educational impact resided in the components of those processes that require inherent social interaction, such as communication
(between peers, teachers and authorities) and substantially classes. In this sense, the data allow us to affirm that, although digital technologies are specifically about
interaction, they do not have the capabilities or quality of face-to-face interactions. However, in the activities of the teaching-learning processes that do not require
social interaction, their quality was improved, such as the completion of work and tasks, the organization of study times and, in particular, obtaining and searching
for bibliography, among other academic resources. In short, the breakdown of some components of the teaching-learning processes, as well as the progress of others, could generate a balance in these processes, which allowed that, in general, students were not significantly affected during the fully online classes required by the health emergency. However, these results could not be the same in a context
of wide digital gaps, little digital culture and with no or weak appropriation of computerized technologies.

Article Details

How to Cite
Perera Ramos, R., & Dorantes y Aguilar, G. L. (2024). Digital Culture and UNAM Students’ Perception of Online Teaching-Learning Processes During the COVID-19 Pandemic. Revista Mexicana De Opinión Pública, (36), 189–203. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2024.36.86593
Author Biographies

Rodrigo Perera Ramos

Doctor en Ciencias Políticas y Sociales. Coordinador del Centro de Estudios de Opinión Pública de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Es profesor de la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores.

Gerardo L. Dorantes y Aguilar, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctor en Ciencias Políticas y Sociales. Profesor Definitivo de Tiempo Completo Titular C, adscrito al Centro Estudios en Ciencias de la Comunicación de la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI-CONAHCYT), nivel II.

References

Abreu-Alvarado, Y., Barrera-Jiménez, A. D., Breijo-Worosz, T. y Bonilla-Vichot, I. El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto 2018 en la motivación hacia el estudio de la lengua. Mendive Revista de Educación, 16(4), 610-623. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1462,

Crovi Druetta, D. (2016). Redes sociales digitales: lugar de encuentro, expresión y organización para los jóvenes. UNAM.

Guzmán Games, F. J. (2020). Capital tecnológico y habitus digital de estudiantes en una universidad intercultural de México, [Tesis de doctorado, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla]. Repositorio Institucional – Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Mota Cornejo, M. (2017). La teoría bourdieana sobre habitus para el análisis de la relación TIC y estudiantes: fundamentos e implicaciones. Congreso Nacional de Educación de Investigación Educativa. https://comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/1398.pdf

San Juan Rivera, I. G. (2008). Cultura digital y reconfiguración del habitus tecnológico. Reflexiones teóricas y filosóficas. Razón y Palabra (64). http://www.razonypalabra.org.mx/N/n64/actual/igisela.html

Secretaría de Educación Pública. (2022), Plan de Estudio para la educación preescolar, primaria y secundaria 2022. Secretaría de Educación Pública. https://bit.ly/plan-estudios-2022-EB

Rivera Magos, S (coord). (2013). Claves para la comprensión de la cultura digital. Universidad Autónoma de Querétaro.