Teaching Science in context: reflections and examples of Chemistry Education with a Chemistry-Technology-Society (CTS) Approach

Main Article Content

Liliana Lacolla

Abstract

The new curricular guidelines that reach active teachers indicate the need for them to plan school situations in which they try to contextualize the teaching of science. Putting these suggestions into action confronts teachers with difficulties, since during the didactic transposition not only the complexity of the scientific conceptualization of natural phenomena, fidelity to the curriculum and its implementation in the classroom are put into play, but also the implicit representations they have regarding science and its teaching. This paper details the support material and some examples of activities arising from different Chemistry Teaching Workshops CTS (Chemistry-Technology-Society) that could serve as a reference for the teacher to try to plan didactic sequences that address scientific content from an STS (Science, Technology, Society) position.

Article Details

Author Biography

Liliana Lacolla, Universidad Autonoma de Entre Ríos (UADER), FCyT.

Profesora de la Especialización en Educación Científica de la Universidad Autónoma de Entre Ríos (UADER) FCyT.

References

Abric, J. C. (2001). Prácticas sociales y representaciones. Ediciones Coyoacán.

Acevedo Díaz, J.A., Vázquez Alonso, A. y Manassero Mas, M.A. (2002). El movimiento Ciencia, Tecnología y Sociedad y la enseñanza de las ciencias. OEI Sala de Lectura CTS+I https://www.researchgate.net/publication/260597708_El_movimiento_Ciencia_Tecnologia_y_Sociedad_y_la_ensenanza_de_las_ciencias

Aguilar, B. S., Mazzitelli, C.A., Chacoma, M. S. y Aparicio, M. T. (2011). Saberes del docente y representaciones sociales: Implicancias para la enseñanza de las ciencias naturales. Actualidades Investigativas en Educación, 11, (2), 1-28. https://doi.org/10.15517/aie.v11i2.10187

Cuaderno de Cultura Científica (2013, 17 de enero). Publicación digital de la Cátedra de Cultura Científica de la Universidad del País Vasco. https://culturacientifica.com/2013/01/17/imagen-del-cientifico/

Diseño Curricular de la asignatura Fundamentos de Química y su Enseñanza. Provincia de Buenos Aires https://abc.gob.ar/secretarias/sites/default/files/2021-05/Fundamentos%20de%20Qu%C3%ADmica.pdf

Diseño Curricular del Profesorado de Educación Secundaria en Química Provincia de Buenos Aires https://abc.gob.ar/secretarias/sites/default/files/2023-04/Dise%C3%B1o%20Curricular%20del%20Profesorado%20de%20Educaci%C3%B3n%20Secundaria%20en%20Qu%C3%ADmica_0.pdf

Donati, E. y Gamboa, J. (2007) ¿Qué queremos que sepan sobre Química los alumnos que ingresan a la Universidad? Revista Química Viva, número especial: Suplemento educativo, mayo 2007. http://www.quimicaviva.qb.fcen.uba.ar/Suplemento%20educativo/donati.pdf

Ferreras, M. y Gay, A. (1997). La Educación Tecnológica: aportes para su implementación. CONICET. http://www.ifdcelbolson.edu.ar/mat_biblio/tecnologia/curso1/u1/03. pdf

Galagovsky, L. (2005) La enseñanza de la Química pre-universitaria: ¿qué enseñar, cómo, cuanto, para quiénes? Revista Química Viva, 4, (1), 8-22. http://www.quimicaviva.qb.fcen.uba.ar/v4n1/galagovsky.htm

Lacolla, L. (2005). Representaciones sociales: una manera de entender las ideas de nuestros alumnos. Revista Electrónica de la Red de Investigación Educativa [en línea], 1 (3). http://revista.iered.org/v1n3/pdf/llacolla.pdf

Lacolla, L.; Meneses Villagrá, J. y Valeiras, N. (2013) Las representaciones sociales y las reacciones químicas: Desde las explosiones hasta Fukushima. Educación Química, 24 (3), 309-315. https://www.revistas.unam.mx/index.php/req/article/view/64319

Lemke, J.L. (1997), Aprender a hablar ciencia, (lenguaje, aprendizaje y valores). Paidós.

Martín-Díaz, M., Gutiérrez J. M. y Gómez Crespo, M. (2013). ¿Por qué existe una falla entre la innovación e investigación educativas y la práctica docente? Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, 8, (22), 11-31. http://www.revistacts.net/contenido/numero-22/por-que-existe-una-falla-entre-la-innovacion-e-investigacion-educativas-y-la-practica-docente/

Maturano, C. y Mazzitelli, C. (2017). Representaciones sociales de futuros docentes de Física y de Química sobre el manual escolar. Actualidades Investigativas en Educación [online], 17, (2), 172-191. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/69145

Mead, M. y Metraux, R. (1957) Image of the Scientist Among High School Students. en ¿Cambiará algún día la imagen del científico? https://culturacientifica.com/2013/01/17/imagen-del-cientifico/

Porlán Ariza, R. (1994). El saber práctico de los profesores especialistas. Aportaciones desde las didácticas específicas. Investigación en la escuela (24), 49-58.

Porro, S. (2022). Algunas reflexiones sobre la enseñanza de la Química… y más. Nuevas Perspectivas Revista de Educación en Ciencias Naturales y Tecnología, (1), 1- 23. https://revistanuevasperspectivas.aduba.org.ar/ojs/index.php/nuevasperspectivas/issue/view/1.

Revista Prelac N°1 (2005) Protagonismo docente en el cambio educativo. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000144666.

Southwell, M. (2018). Formato, pedagogías y planeamiento para la secundaria en Argentina: Notas sobresalientes del siglo XX. História da Educaçao, 22, (55), 18-37. En Memoria Académica. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.10756/pr.10756.pdf

Terigi, F. (1999). Currículum: Itinerarios para aprehender un territorio. Santillana.

Ziman, J. (1980). Teaching and learning about science and society. University Press.