Sample plan as integrator element in chemistry didactic

Main Article Content

Tania Carballeira Amarelo
Bibiana Pacios Penelas

Abstract

The lack of contextualization, the absence of relation with the geographic and productive surroundings of the activities proposed are one of the weaknesses in chemistry didactic in the upper secondary education. Constructivist learning in the students is favoured by linking different modular contents setting up interdisciplinary activities, as well as the use and management of bibliographic sources of databases and articles of investigation and legal regulations cause an increase of motivation in the undergraduates and the acquisition of aptitudes based in the know-how. This methodological proposal on the preparation and execution of a plan of sampling in the surroundings of the students looks for a way of solving the weak points previously posed and boost a didactic directed to the significant learning.

Article Details

Author Biographies

Tania Carballeira Amarelo, Instituto de Educación Secundaria Moncho Valcarce

Instituto de Educación Secundaria Moncho Valcarce, As Pontes, Galicia, España.

Bibiana Pacios Penelas, Consellería de Cultura, Educación y Universidad, Xunta de Galicia

Consellería de Cultura, Educación y Universidad, Xunta de Galicia.

References

Aenor. (1997). Recopilación de Normas UNE, Calidad del Agua, Medio Ambiente-Tomo 1. Madrid, España.

Cámara, C., Fernández, P., Martín-Esteban, A., Pérez-Conde, C., y Vidal, M. (2004). Toma y tratamiento de muestras. Editorial Síntesis. Madrid, España.

Cortés, Y., Montoro, A. B., Jiménez, M. R., y Gil, F. (2016). Perfiles de profesores de secundaria en formación inicial con relación a la química cotidiana. Educación química, 27, 143-153.

de la Chaussée, M. E. (2009). Las estrategias argumentativas en la enseñanza y el aprendizaje de la química. Educación química, 20(2), 143-155. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30021-1.

de Quadros, A. L., Carvalho, D., Silva, F. C., Pereira, F., Aleme, H. G., Tristao, J. C., … Santos, L. J. (2011). The knowledge of chemistry in secondary education: difficulties from the teachers’ viewpoint. Educación química, 22(3), 232-239. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30139-3.

Directiva 2000/60/CE por la que se establece un marco comunitario de actuación en el ámbito de la política de aguas. (2000). Diario Oficial de la Unión Europea. http://data.europa.eu/eli/dir/2000/60/oj.

Directiva 91/271/CEE sobre el tratamiento de las aguas residuales urbanas. (1991). Diario Oficial de la Unión Europea. http://data.europa.eu/eli/dir/1991/271/oj.

Martínez, R., y Jiménez, M. R. (2012). Análisis de blogs y libros para profesores sobre Química cotidiana: una mirada desde la problematización y la contextualización. Educación química, 23(3), 346-354. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(17)30119-2.

Meroni, G., Copello, M. I., y Paredes, J. (2015). Enseñar química en contexto. Una dimensión de la innovación didáctica en educación secundaria. Educación química, 26(4), 275-280. https://doi.org/10.1016/j.eq.2015.07.002.

Míguez, M. (2010). Una estrategia didáctica alternativa en aulas universitarias de química: potenciando el proceso motivacional por el aprendizaje. Educación química, 21(4), 278-286. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30096-X.

Mijares, M. J. (2013). Procedimiento de actuación para la aplicación de la directiva marco del agua a los lagos artificiales creados por la rehabilitación de las explotaciones mineras a cielo abierto. Tesis doctoral, Escuela Técnica Superior de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos, Universidad de A Coruña, Galicia, España. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/11702/Mijares%20Coto_MariaJose_TD_2013.pdf

Pérez, V. D. (2014). Muestreo y preparación de la muestra. Editorial Síntesis. Madrid, España.

Pérez, V. D. (2016). Procedimientos de muestreo y preparación de la muestra. Editorial Síntesis. Madrid, España.

Real Decreto 1341/2007 sobre la gestión de la calidad de las aguas de baño. (2007). Boletín Oficial de España. https://www.boe.es/eli/es/rd/2007/10/11/1341/con

Real Decreto 140/2003 por el que se establecen los criterios sanitarios de la calidad del agua de consumo humano. (2003). Boletín Oficial de España. https://www.boe.es/eli/es/rd/2003/02/07/140/con

Rius, P. (2011). La docencia de la Química: ¿una cuestión de actitudes? Actitudes del docente de licenciatura en Química. Educación química, 22(2), 123-133. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30124-1.

Rodríguez, J. J. (2014). Muestreo y preparación de la muestra. Editorial Canopina. Barcelona, España.

Schenone, N. F., Moscuzza, H., Avigliano, E., Rosso, J. J., y Mabragaña, E. (2014). Plan estandarizado de muestreo de Calidad de agua superficial. Proyecto de Monitoreo de Calidad de Aguas, Provincia de Misiones, Argentina. https://goo.su/XjTypgv

Texto refundido del Decreto 221/2008 y Decreto 38/2010, por el que se aprueba el título de Técnico Superior en Laboratorio de Análisis y de Control de Calidad. (Galicia, 2010). https://www.edu.xunta.gal/fp/sites/fp/files/fp/Curr%C3%ADculos/LOE/Qu%C3%ADmica/cs_laboratorio_analise_control_calidade.pdf

Waterproof testers XS PC 5. (2020). Quick Guide, v 4.0, 10/20. https://www.xsinstruments.com/api/storage/files/Manuali/XStester.pdf