Physicist or Chemist: Modeling Changes in Secondary Education

Main Article Content

Luisa López Banet
María de los Ángeles Ruiz Rosell
Marina Martínez-Carmona

Abstract

The contents related to physical and chemical changes present learning difficulties associated with the levels of knowledge involved in their identification. It is essential to consider the recommendations present in the bibliography to help the student understand the nature of both types of changes. With the aim of promoting the development of the student’s competence in the identification and modeling of physical and chemical changes, a sequence of activities has been designed that has been implemented in the second year of Compulsory Secondary Education. The learning difficulties posed by the contents present in the proposal have been useful as a starting point for the design of the activities, so that the objective set in each of them was intended to help the students overcome them. Specifically, they mainly referred to two aspects. On the one hand, the contents of change and chemical change and, on the other, the lack of physical understanding of the three levels of interpretation of matter and the relationships that exist between them. The results show that the proposal allows improvement in all aspects evaluated, which is why it is essential for the teaching of chemistry.

Article Details

Citas en Dimensions Service

References

Adúriz-Bravo, A., Merino, C., y Izquierdo, M. (2012). An approach to the construction of chemistry curricula on the basis of structuring theoretical fields. Journal of Science Education, 13, 42–44.

Bybee, R. W. (2011). Scientific and Engineering Practices in K-12 Classrooms. In Understanding a Framework for K-12 Science Education. NSTA’s Journals. https://doi.org/10.4018/978-1-59904-597-9.ch013 DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-59904-597-9.ch013

Caamaño, A., y Marchán, I. (2021). La progresión en el aprendizaje de los conceptos de sustancia y reacción química en secundaria. Alambique Didáctica de las Ciencias Experimentales, 103, 7–15.

Couso, D., Grimalt, Á., López Simó, V., Marbà, A., y Oliveras Prat, B. (2024). Desarrollar la competencia científica. GRAÓ 12-18: Tu espacio de referencia en Educación Secundaria, 58–64.

Dávila Acedo, M. A., Cañada Cañada, F., Sánchez Martín, J., y Borrachero, A. B. (2017). Las ideas previas sobre cambios físicos y químicos de la materia, y las emociones de los alumnos en educación secundaria. Enseñanza de Las Ciencias, No Extraor, 3977–3983. https://acortar.link/obRxcl

Dori, Y. J., y Hameiri, M. (2003). Multidimensional Analysis System for Quantitative Chemistry Problems: Symbol, Macro, Micro, and Process Aspects. Journal of Research in Science Teaching, 40(3), 278–302. https://doi.org/10.1002/tea.10077 DOI: https://doi.org/10.1002/tea.10077

Furió, C., y Furió, C. (2000). Dificultades conceptuales y epistemológicas en el aprendizaje de los procesos químicos. Educación Química, 11(3), 300. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2000.3.66442 DOI: https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2000.3.66442

Garrido Espeja, A., Soto Alvarado, M., y Couso Lagarón, D. (2022). Formación inicial de docentes de ciencia: posibles aportes y tensiones de la modelización. Enseñanza de las Ciencias, 40(1), 87–105. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3286 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3286

González Rodríguez, L., y Crujeiras Pérez, B. (2016). Aprendizaje de las reacciones químicas a través de actividades de indagación en el laboratorio sobre cuestiones de la vida cotidiana. Enseñanza de Las Ciencias, 34(3), 143–160. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2018 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2018

Izquierdo, M., Merino, C., y Marzábal, A. (2021). ¡La reacción química emociona! La importancia del lenguaje en la modelización del cambio químico. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, 103, 16–22.

Jiménez Aleixandre, M. P., Bugallo Rodríguez, A., y Duschl, R. A. (2000). “Doing the lesson” or “Doing Science”: Argument in High School Genetics. Science Education, 84, 757–792. DOI: https://doi.org/10.1002/1098-237X(200011)84:6<757::AID-SCE5>3.0.CO;2-F

Jiménez-Liso, M. R., Martínez-Aznar, M. M., López-Banet, L., Quesada, A., y Romero-Ariza, M. (2021). Para prevenir contagios por coronavirus hay que lavarse las manos, ¿con jabón, hidroalcohol, lejía o agua oxigenada? In A. M. Abril, Á. Blanco-López, & A. J. Franco (Eds.), Enseñanza de las ciencias en tiempos de COVID-19. De la investigación didáctica al aula (pp. 177–191). Graó.

Martínez-Carmona, M., y López-Banet, L. (2021). Unidad didáctica sobre los cambios químicos que intervienen en el efecto invernadero. Ápice. Revista de Educación Científica, 5(2), 71–85. https://doi.org/10.17979/arec.2021.5.2.7997 DOI: https://doi.org/10.17979/arec.2021.5.2.7997

Martínez-Carmona, M., López-Banet, L., y Jiménez-Liso, M. R. (2022). ¿Qué le ocurre al coronavirus en presencia de jabón? Las leyes ponderales para diferenciar cambios físicos de químicos. Educación Química EduQ, 30, 34–40.

Méndez Coca, D. (2013). ¿Cómo afrontan los alumnos en secundaria las reacciones químicas? Aula de Encuentro, 15, 129–137.

Merino, C., y Izquierdo, M. (2011). Contribución a la modelización del cambio químico. Educación Química, 22(3). https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30137-X DOI: https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30137-X

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2022). Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria.

OECD. (2023). PISA 2022 Assessment and Analytical Framework, PISA, OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/dfe0bf9c-en DOI: https://doi.org/10.1787/dfe0bf9c-en

Pedrinaci, E., Caamaño, A., Cañal, P., y de Pro, A. (2012). 11 ideas clave. El desarrollo de la competencia científica. Editorial GRAÓ.

Romero-Ariza, M. (2017). El aprendizaje por indagación, ¿existen suficientes evidencias sobre sus beneficios en la enseñanza de las ciencias? Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(2), 286–299. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3335 DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2017.v14.i2.01

Solé, C., Couso, D., y Hernández, M. I. (2023). Revisiting secondary students’ ideas about air pollution. The challenge of particulate matter. Chemistry Education Research and Practice, 24(1), 132–142. https://doi.org/10.1039/d2rp00117a DOI: https://doi.org/10.1039/D2RP00117A