Emotional Design as a Means to Encourage Social Responsibility Among Ecuadorian Chocolate Producers

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Andrea Cristina Villalobos Pozo
Manuel Martínez Torán

Abstract

This article presents the design process for a visual strategy that has the goal of promoting emotional design that has a humanistic vision and serves as a socially responsible activity, taking the chocolate products and producers of Ecuador as a case study. The conceptual framework analyzes the history of emotional design, strategies for promoting corporate social responsibility and the experiences of large and small chocolate producers. The methodology takes a hermeneutic approach to qualitative research, one centered on the description and analysis of knowledge and feelings through interviews with people knowledgeable on the subject and the use of cards with visual stimuli. This motivated students to express their emotions as observable phenomena that support the goals of sustainable development with humanistic criteria, which were then transferred to different brands that people will select in the marketing process. The results show the importance of the impact of positive and negative emotions as a response to social commitment, thus determining the need to raise awareness and empower small and medium-sized cacao enterprises as producers of healthy foods in connection with their sustainable practices, corporate responsibility and humanistic focus.

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How to Cite
Villalobos Pozo, A. C., & Martínez Torán, M. (2019). Emotional Design as a Means to Encourage Social Responsibility Among Ecuadorian Chocolate Producers. Academia XXII, 10(19), 206–229. https://doi.org/10.22201/fa.2007252Xp.2019.19.69897
Author Biographies

Andrea Cristina Villalobos Pozo, Central University of Ecuador

Académica en la Universidad Central del Ecuador, Universidad Tecnológica Equinoccial, Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ambato, Universidad Técnica de Ambato. Ingeniera en Diseño Gráfico Publicitario. Maestra en Arquitectura de la Información por la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Ambato. Actualmente es profesora investigadora de tiempo completo en la Universidad Central del Ecuador, con experiencia en docencia en Diseño y Computación Gráfica en varias Universidades de Quito y Ambato; experiencia profesional en Diseño Editorial, Packanging, Corporativo y Publicidad. Doctoranda en la Universidad Politécnica de Valencia con el tema “Diseño Emocional, Neuromarketing en empresas productoras de cacao.”

Manuel Martínez Torán, Polytechnic University of Valencia

Doctor por la Universitat Politècnica de València (1998), en el programa de Aproximaciones al Diseño Gráfico e Industrial. Ha participado como Investigador Principal en más de veinticinco proyectos de I+D financiados por la administración o empresas privadas. Ha escrito más de noventa publicaciones. Tiene cuatro patentes y ha dirigido siete tesis doctorales. Es Profesor Titular de la Universitat Politècnica de València, imparte docencia de diseño industrial (desde 1995) en la ETSI Diseño y en el Máster en Tecnologías Interactivas y Fabricación Digital de la UPV. Investigador en el Centro de Gestión de la Calidad y del Cambio y miembro del Departamento de Dibujo y Director del Fab Lab Valencia. Tiene concedido un sexenio de investigación, es miembro de la junta directiva de la Red Española de Creación y Fabricación Digital (CREFAB) y fue finalista de los Premios Nacionales de Artesanía (2013).

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