Nature-architecture. Palladio's reflection: design, landscape and territory
Main Article Content
Abstract
This study explores the classical humanist notion of the relationship between architecture and nature through the theory, architecture and drawings of Andrea Palladio, along with his theoretical sources, especially those of Daniele Barbaro. In the Italian Renaissance, this relationship was deftned on the basis of the classical renovation, understood in terms of the imitation of nature, and of the texts and monuments of Antiquity. Also discussed is the importance of Palladio’s conception and critical awareness with regard to the application of the nature-architecture dialectic as a paradigm of the interrelation between design, form, beauty, space, locus, landscape and territory.
Downloads
Article Details
References
ACKERMAN, JAMES S., 2008, “Palladio fralicenza e decoro”, en Palladio 1508-2008, Venecia, Marsilio, pp. 14, 17.
ACKERMAN, JAMES S, 2000, “Imitation”, en Antiquity and its interpreters, Cambridge, Cambridge University Press, pp. 9-16.
ALBERTI, LEON BATTISTA, 1966, L’Architettura [De re aedificatoria], Milán, Il Polifilo.
ARGAN, GIULIO CARLO, 1970, “The importance of Sammicheli in the Formation of Palladio”, en Renaissance Art, Nueva York, Harper and Row.
ARGAN, GIULIO CARLO, 1987, Renacimiento y Barroco. El arte italiano de Giotto a Leonardo da Vinci, Madrid, Akal.
ARGAN, GIULIO CARLO, 1987, Renacimiento y Barroco. El arte italiano de Miguel Ángel a Tiépolo, Madrid, Akal.
ASSUNTO, ROSARIO, 1976, “Paesaggio-ambiente-territorio. Un tentativo di precisazione concettuale”, Bollettino del CISA, núm. XVIII, pp. 45-48.
AURELI, PIER VITTORIO, 2011, “The geopolitics of the ideal villa. Andrea Palladio and the Project of an Anti-Ideal City”, enThe Possibility of an Absolute Architecture, Cambridge, MIT Press, pp. 45-83.
BARBARO, DANIELE, 1987, Dieci libri dell’Architettura tradotti et commentati da Daniele Barbaro [1567 facsímil], Milán, Il Polifilo.
BLUM, GERD, 2007, “Palladios Villa Rotonda Und Die Tradition Des Idealen Ortes: Literarische Topoi Und Die Landschaftliche Topographie”, Zeitschrift Für Kunstgeschichte 70, núm. 2, pp. 159-200.
BLUM, GERD, 2008, “Fenestra prospectiva, das Fenster als symbolische Form bei Leon Battista Alberti und im Herzogspalast von Urbino”, en Leon Battista Alberti: Humanist-Architeckt-Kunsttheoretiker, Münster, Rhema, pp. 77-122.
BOUCHER, BRUCE, 2000, “Nature and the Antique in the Work of Andrea Palladio”, JSAH 59, núm. 2, pp. 296-311.
CICERÓN, MARCO TULIO, 1999, El orador perfecto [Orator], México, UNAM.
COARELLI, FILIPPO, 1983, “Architettura sacra e architetturaprivatanella tarda repubblica”, en Architecture et société. De l'archaïsme grec à la fin de la République romaine, Roma, Publications de l'École Française de Rome, pp. 191-217.
COSGROVE, DENIS, 1993, The Palladian Landscape: Geographical Change and Its Cultural Representations in Sixteenth-Century Italy, Leicester, Leicester University Press.
D’ALESSIO, ALESSANDRO, 2011, “Spazio, funzioni e paesaggio nei santuari a terrazze italici di età tardo-repubblicana”, en Tradizione e innovazione, Roma, L’Erma di Bretschneider, pp. 28-51.
FORSSMAN, ERIK, 1969, “Del sito da eleggersi per le fabriche di villa. Interpretazione di un testo palladiano”, Bollettino del CISA, núm. XI, pp. 149‐162.
GOMBRICH, ERNST, 1984, “La teoría renacentista y el nacimiento del paisaje”, en Norma y Forma, Madrid, Alianza Editorial, pp. 107-121.
PALLADIO, ANDREA, 1980, I Quattro libri dell’Architettura, Milán, Il Polifilo, 1980.
PAYNE, ALINA A., 1999, The Architectural Treatise in the Italian Renaissance, Architectural Invention, Ornament, and Literary Culture, Cambridge, Cambridge University Press.
PORTOGHESI, PAOLO, 2008, “Il paesaggio palladiano”, en La mano di Palladio, Turín, Allemandi, pp. 225-256.
ROSSI, ALDO, 2015, La arquitectura de la ciudad, Barcelona, Editorial Gustavo Gili.
SOLÍS REBOLLEDO, GABRIELA, 2015, “El legado de la retórica clásica en I Quattro libridell’Architettura de Palladio: didáctica, educación y trascendencia en su metodología proyectual y su obra arquitectónica”, tesis de doctorado, UNAM-FFyL-IIE.
SOLÍS REBOLLEDO, GABRIELA, 2020, “Cicerón, Vitruvio, Daniele Barbaro y Andrea Palladio: el proceso creativo clásico de la inventio-dispositio y el concepto de disegno del Renacimiento italiano”, Acta Poética 41, núm. 1, pp. 133-156, https://doi.org/10.19130/iifl.ap.2020.1.869.
SOLÍS REBOLLEDO, PATRICIA, 2015, “La composición del espacio arquitectónico a través del término lineamenta en el tratado De re aedificatoria de Leon Battista Alberti”, tesis de doctorado, UNAM-FFyL-IIE.
SOLÍS REBOLLEDO, PATRICIA, 2022, “Circumscriptio, compositio, lineamenta, forma, spatium y locus en el De pictura de Leon Battista Alberti: pintura, arquitectura y ciudad”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas 44, núm. 121, pp. 189-190,https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2022.121.2804.
SOLÍS REBOLLEDO, PATRICIA, 2022, “El Templo Malatestiano y el libro I del De re aedificatoria de Leon Battista Alberti. El proceso de lineamenta: imitatio, tradición y novisinventis”, Academia XXII, 13, núm. 25, pp. 169-192, https://doi.org/10.22201/fa.2007252Xp.2022.25.83157.
TAFURI, MANFREDO, 1969, “Committenza e tipologia nelle ville palladiane”, Bollettino del CISA, núm. XI, pp. 120-136.
TORSELLO, ALBERTO, 2011, “Villa Emo: architettura e paesaggio”, en Palladio materiali tecniche restauri. In onore di Renato Cevese, Venezia, Marsilio, p. 119.
VISENTIN, CHIARA, 2010, “I Paesaggi delle Archeologie. Una passeggiata culturale nella memoria”, en Il paesaggio agrario italiano protostorico e antico, Gattatico, Istituto Alcide Cervi, pp. 153-161.
VITRUVIO POLLIONE, MARCO, 2010, Architettura [De architectura], Milán, Biblioteca Universale Rizzoli.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.