Experimental Practices for Teaching Natural Sciences in Intercultural Bilingual Primary Schools
Main Article Content
Abstract
Within the framework of the constitutional rights of Indigenous peoples—which promote an education that respects and strengthens their culture, language, and worldview—Intercultural Bilingual Education (IBE) in Argentina has become a key educational modality at the initial, primary, and secondary levels. This article reflects on the importance of integrating experimental practices in Natural Sciences within IBE primary schools, particularly in a locality of Salta, where respect for cultural diversity is interwoven with scientific learning. From a “learning by doing” approach, it explores how school laboratories can become meaningful spaces to foster students’ curiosity, critical thinking, and creativity. The proposal seeks to redefine the use of the laboratory as a pedagogical tool and to rethink the teacher–student relationship in an inclusive, participatory, and interculturally enriched environment.
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Guido Guevara, S. P., García Ríos, D. P., Lara Guzmán, G. A., Jutinico Fernández, M. S., Benavides Cortés, A. L., Delgadillo Cely, I., Sandoval Guzmán, B., y Bonilla García, H. A. (2013). Experiencias de educación indígena en Colombia: entre prácticas pedagógicas y políticas para la educación de grupos étnicos. Universidad Pedagógica Nacional, CIUP.
Hernández Del Barco, M., Sánchez Martín, J., Corbacho Cuello, I., y Cañada Cañada, F. (2025, abril-junio). Filtro lento en arena: Una experiencia de educación científica en el contexto de la sostenibilidad integral. Educación Química, 36(2), 3–11. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2025.2.87037 DOI: https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2025.2.87037
Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de Salta. (2010). Diseño Curricular para la Educación Primaria. Salta, Argentina: Autor. https://www.edusalta.gov.ar/index.php/docentes/normativa-educativa/disenos-curriculares/diseno-curricular-para-educacion-primaria
Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología; Consejo Federal de Cultura y Educación. (2011). Núcleos de Aprendizajes Prioritarios (NAP) Primer Ciclo de Educación Primaria. Buenos Aires, Argentina: Autor. https://www.educ.ar/recursos/132575/nap-educacion-primaria-primer-ciclo
Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología; Consejo Federal de Cultura y Educación. (2011). Núcleos de Aprendizajes Prioritarios (NAP) Segundo Ciclo de Educación Primaria. Buenos Aires, Argentina: Autor. https://www.educ.ar/recursos/132576/nap-educacion-primaria-segundo-ciclo
Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología; Consejo Federal de Cultura y Educación. (2011). Núcleos de Aprendizajes Prioritarios (NAP) 7° año de la Educación Primaria y 1° Año de la Educación Secundaria. Buenos Aires, Argentina: Autor. https://www.educ.ar/recursos/110560/nap-septimo-ano
Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de Salta. (2024). Diseño Curricular Profesorado de Educación Primaria con Orientación en Educación Intercultural Bilingüe. Salta, Argentina: Autor. https://drive.google.com/file/d/18xKeYk389N9u_0MlHvnlEYF9r40xcNxU/view
Roca, M., Márquez, C., y Sanmartí, N. (2013). Las preguntas de los alumnos: Una propuesta de análisis. Enseñanza de las Ciencias, 31(1), 95–114. https://ensciencias.uab.cat/article/view/v31-n1-roca-marquez-sanmarti DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ec/v31n1.603
Rodríguez Moreno, J., y Ruiz, M. (2017, 5–8 de septiembre). Las prácticas de laboratorio como recurso didáctico en el desarrollo de tres competencias en Educación Primaria. X Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Sevilla, España. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/335141/425922
Salgado, M., Keyser, U., y Ruiz, M. (2018). Conocimientos y saberes locales: exploración en propuestas curriculares. Sinéctica, 50, 1–18. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2018000100003 DOI: https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2018)0050-003
Talanquer, V. (2009). Química: ¿Quién eres, a dónde vas y cómo te alcanzamos? Educación Química, Número extraordinario, 20(1), 220–226. https://www.revistas.unam.mx/index.php/req/article/view/64177 DOI: https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30056-9

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Educación Química por Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
Basada en una obra en http://www.revistas.unam.mx/index.php/req.