Experimental Practices for Teaching Natural Sciences in Intercultural Bilingual Primary Schools

Main Article Content

María Alejandra Carrizo
Marta Estefanía Barutti
Noelia de los Ángeles Montes
Adrián Ángel Caro
Silvia Eugenia Liendro
Olga Amalia López Cross

Abstract

Within the framework of the constitutional rights of Indigenous peoples—which promote an education that respects and strengthens their culture, language, and worldview—Intercultural Bilingual Education (IBE) in Argentina has become a key educational modality at the initial, primary, and secondary levels. This article reflects on the importance of integrating experimental practices in Natural Sciences within IBE primary schools, particularly in a locality of Salta, where respect for cultural diversity is interwoven with scientific learning. From a “learning by doing” approach, it explores how school laboratories can become meaningful spaces to foster students’ curiosity, critical thinking, and creativity. The proposal seeks to redefine the use of the laboratory as a pedagogical tool and to rethink the teacher–student relationship in an inclusive, participatory, and interculturally enriched environment.

Article Details

Citas en Dimensions Service

References

Guido Guevara, S. P., García Ríos, D. P., Lara Guzmán, G. A., Jutinico Fernández, M. S., Benavides Cortés, A. L., Delgadillo Cely, I., Sandoval Guzmán, B., y Bonilla García, H. A. (2013). Experiencias de educación indígena en Colombia: entre prácticas pedagógicas y políticas para la educación de grupos étnicos. Universidad Pedagógica Nacional, CIUP.

Hernández Del Barco, M., Sánchez Martín, J., Corbacho Cuello, I., y Cañada Cañada, F. (2025, abril-junio). Filtro lento en arena: Una experiencia de educación científica en el contexto de la sostenibilidad integral. Educación Química, 36(2), 3–11. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2025.2.87037 DOI: https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2025.2.87037

Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de Salta. (2010). Diseño Curricular para la Educación Primaria. Salta, Argentina: Autor. https://www.edusalta.gov.ar/index.php/docentes/normativa-educativa/disenos-curriculares/diseno-curricular-para-educacion-primaria

Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología; Consejo Federal de Cultura y Educación. (2011). Núcleos de Aprendizajes Prioritarios (NAP) Primer Ciclo de Educación Primaria. Buenos Aires, Argentina: Autor. https://www.educ.ar/recursos/132575/nap-educacion-primaria-primer-ciclo

Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología; Consejo Federal de Cultura y Educación. (2011). Núcleos de Aprendizajes Prioritarios (NAP) Segundo Ciclo de Educación Primaria. Buenos Aires, Argentina: Autor. https://www.educ.ar/recursos/132576/nap-educacion-primaria-segundo-ciclo

Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología; Consejo Federal de Cultura y Educación. (2011). Núcleos de Aprendizajes Prioritarios (NAP) 7° año de la Educación Primaria y 1° Año de la Educación Secundaria. Buenos Aires, Argentina: Autor. https://www.educ.ar/recursos/110560/nap-septimo-ano

Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de Salta. (2024). Diseño Curricular Profesorado de Educación Primaria con Orientación en Educación Intercultural Bilingüe. Salta, Argentina: Autor. https://drive.google.com/file/d/18xKeYk389N9u_0MlHvnlEYF9r40xcNxU/view

Roca, M., Márquez, C., y Sanmartí, N. (2013). Las preguntas de los alumnos: Una propuesta de análisis. Enseñanza de las Ciencias, 31(1), 95–114. https://ensciencias.uab.cat/article/view/v31-n1-roca-marquez-sanmarti DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ec/v31n1.603

Rodríguez Moreno, J., y Ruiz, M. (2017, 5–8 de septiembre). Las prácticas de laboratorio como recurso didáctico en el desarrollo de tres competencias en Educación Primaria. X Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Sevilla, España. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/335141/425922

Salgado, M., Keyser, U., y Ruiz, M. (2018). Conocimientos y saberes locales: exploración en propuestas curriculares. Sinéctica, 50, 1–18. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2018000100003 DOI: https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2018)0050-003

Talanquer, V. (2009). Química: ¿Quién eres, a dónde vas y cómo te alcanzamos? Educación Química, Número extraordinario, 20(1), 220–226. https://www.revistas.unam.mx/index.php/req/article/view/64177 DOI: https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30056-9

Most read articles by the same author(s)